Spg. ang. RT VS Berkley
Danni-Hansen

Besked: #1
Spg. ang. RT VS Berkley
Kære Fiskevand.dk

Jeg ligger inde med 4 stænger, jeg vil klassificere dem som flg.
1plads Berkley (Spinne)
2plads Abu Gracia (Spinne)
Delt 3plads RT+Ukendt stang. (2xSpinne) - Begge Teleskop stænger.

Men, jeg ved ikke helt hvad jeg vil frem over.

1: Skal det være Spinnefiskeri jeg skal forsætte med, eller skal jeg prøve at fluefiske? (Sidstenævnte er prøvet 1 gang før, dog kun i til at forsøge med og se om det er mig)
2: Næste spørgsmål, hvilket mærke skal det være? RT eller Berkley hvis det er spinnefiskeri, hvis ikke spinnefiskeri, altså fluefiskeri, hvad skal jeg så vælge?
3: Hvad har i af erfarringer der ude?
4: Hvad Plejer i at fiske med når i spinnefisker og når i Fluefisker?
5: Hvad syntes i er dyrest at have med at gøre?

Jeg vil heller ikke ligge inde med for meget udstyr, selvom jeg virkelig er blevet fanget af en gal fisk.
Og alligevel vil jeg gerne have lidt extra liggende til når jeg tager venner/familie/bekendte med på fisketur.

Alle råd, forslag osv er velkommende. Smile

Mvh. Danni Hansen.
30-03-2010 18:35
Adversering
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #2
RE: Spg. ang. RT VS Berkley
Hej Danni.
Først og fremmest velkommen på Fiskevand Smile

mht. dine spørgsmål så er de sgu en smule abstrakte ....
1. Om du skal spinne eller smide med fluer må din egen lyst jo bestemme. Lystfiskeri er jo en hobby og skulle som sådan gerne være bestemt af hvad du selv har lyst til.

2. Berkley eller RT er hip som hap. Begge mærker laver fine stænger der ikke koster en bondegård.

3. Folk har en hulens masse erfaringer. Du må spørge lidt mere specifikt end det.

4. Jeg er bidt af en gal flue og har en forkærlighed for stænger af mærket Sage.

5. Det kan være en dyr hobby men det behøver det bestemt ikke være for at kunne fiske. Man kan komme langt for et beskedent budget hvis man søger på nettet og handler brugt.

Iøvrigt angående at have for meget grej til at ligge så er det her nok et skidt sted at komme så Big Grin
30-03-2010 19:37
Danni-Hansen

Besked: #3
Hejsa Jakob.

Tak for velkomsten. Altid rart at blive budt velkommen Smile

Ang. Spørgsmål 1, så tror jeg faktisk jeg har besluttet mig for at skulle have en fluestang inden Sommeren falder over os, også vente med at have flere Spinnestænger indtil jeg får brug for inten en ny eller en mere.

Spørgsmål 2 er jeg stadigvæk i tvivl om RT skulle være god nok, hørte sidste år at Berkley laver nogle af de bedste stænger?

Spg. 3: Så må jeg heller uddybe:
A: Hvordan føler i fangst mulighederne er på Lolland/Falster?
B: Jeg føler aldrig jeg fanger noget ved kysten, jeg gør sikkert noget forkert, men når jeg kommer til den gamle Sundby Kirke Grusgrav, så fanger jeg stortset altid et eller andet. Nogen forslag til hvordan jeg sikre mig en bedre dag? Jeg ved godt at man ikke kan fange fisk hver eneste gang man er ved kysten/havnen, Meeeen, når man har fisket en 20-30 gange og ikke fanget noget, så bliver man lidt muggen.

Spg. 4: Sage har jeg aldrig hørt om, jeg er som tidligere nok mere en Berkley eller RT typen.

Sidste spørgsmål:
Ja, du har nok ret, nu har jeg lige været over ved en ven og købt nogle blink og lidt fiskekasser til at have orden i mine ting, måtte slippe 400 kr for knald nyt udstyr (3 kasser, 14 Blink), ved ikke om han røvrender mig? 3x3 af det jeg købte var noget Serie halløj snakkede han om.
Ved ikke om det bare er salgs teknik eller om det er noget værre skidt han fyre af?

Mvh. Danni Hansen - Som elsker at fange fisk.
30-03-2010 22:20
Niels O Haugset

Ajstrup/ Hadsund
Besked: #4
Hej Danni. Jeg har flere berkley Serie One, spinde stænger i 10" og 10,5" til kyst og å i forskellige vægt klasser. Jeg er meget glad for alle mine berkley stænger. Skal du fiske på kysten med flue stang er her et godt og billigt begynder sæt. Ron Thompson Travel Force 9,3".7/8#. Hjul Okuma Aireframe. Det var den stang og hjul som jeg startede med, og det er et billigt og super godt sæt. Sage stænger koster flere tusinde kroner fra ny så tænk dig godt om før du handler. Det ville være ærgeligt med så stor en investering hvis det så viser sig at det ikke lige er dig det med fluefiskeriet. VH NielsShy

MVH Niels
31-03-2010 09:58
Danni-Hansen

Besked: #5
Hejsa Niels.

Det lyder som kloge ord, det tager jeg til mig.
Jeg tror at jeg holder mig lidt til spinne fiskeriet endnu, og så kan jeg altid se om jeg forsat skulle være bidt af en gal fisk Smile

Iøvrigt, Jeg har faldet for en spinne stang, som jeg så har købt (7f RT), som min søster/bror også skulle få glæde af snart, + en smule grej blev der altså også købt.

Og jeg har vel dårligt nok nøde at spørge om folk har det på samme måde som mig, at det er svært at lade vær med at købe ting ind?

Mvh. Danni Hansen.
31-03-2010 16:51
Morten H

Besked: #6
Hej Danni.
De fleste lystfidkere vil nok give mig ret, når jeg siger at man bliver lidt af en grej-nørd.
Jo mere man fisker og jo flere former for fiskeri man dyrker (spin flue m.m.) jo mere grej køber man.
Det er ikke for sjov, når Sportsfiskeren April 2010 skriver at danskerne bruger 2,8 milliarder om året på grej m.m. Smile

Ang. dit spørgsmål om berkley / RT, så vil jeg til enhver tid foretrække berkley.
Ikke fordi RT laver dårlige stænger, men fordi berkley, er rigtig gode til at lave fine spinnestænger.
Knæk og Bræk, ved vandet.
Mvh Morten

MHede
mhede.wordpress.com
Tight Lines + Square Tails
31-03-2010 19:29
Danni-Hansen

Besked: #7
Hej Morten.

Tak for svar, det lyder ufatteligt med de 2,8 Miliarder om året.

Mvh. Danni Hansen.

Ps. i andre skal da også have tak Smile
02-04-2010 04:38
Adversering
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #8
Jeg er rigtig glad for min Crisp Action 2000 til en 3-400kr!

Den er super let og ekstrem langkastende. Jeg har 10 fods modellen med 8-30gr kastevægt. Omkring de 20-22gr og så et kystblink a la sølvpil med tynd fletline = +80 meter er intet problem. Skidtet flyver bare afsted derud af uden brug af mange kræfter.

Jeg har desværre ikke erfaring med de noget mere pebret spinnestænger, men mit gæt er at Crisp Action 2000 stangen sikkert kan danse på lige fod med de "tunge drenge".

Til prisen må det være noget nær det bedste bud på en god fornuftig spinnestang.

Mit eneste kritikpunkt er plastik hjulholderen, men det er jo nok for at holde vægten så lavt nede som muligt.

Mvh
Stig
04-04-2010 18:48
Danni-Hansen

Besked: #9
Hej Stig.

Som jeg som reglt tænker, det er ikke prisen, men, om man er tilfreds med sit udstyr og dens yde evne Smile

Mvh. Danni.
04-04-2010 21:55
Rasmus Keis Neerbek

Lynge, Allerød
Besked: #10
Hej Danni

Jeg er selv opvokset på Falster, og min egen erfaring i disciplinen nulture har helt klart givet konklusionen, at manglende bevægelse var nøglen. Altså få affisket nyt vand hele tiden, læg kastene med 4-5 meter mellemrum og hold dig i konstant bevægelse. Jeg har spildt mange timer plantet samme sted kastende over samme fisketomme vand i håb om en enkelt ørred der tilfældigvis ville trække forbi.
Alternativet handler om badevejrsfiskeri, men det er vel næppe aktuelt på denne årstid.

Sjovt nok er det sjældent grjet der er problemet, selv om man typisk starter med at fokusere på det...

mvh, Rasmus
05-04-2010 08:26
Frederik

København N
Besked: #11
Endnu en fra falster er hermed meldt under fanerneWink

Stig
Jeg har faktisk også den der crisp action stående som gæste stang og den er da meget fin, men om den kan danse på lige fod med de dyre drenge det synes jeg ikke. Jeg har også en shimano speedmaster og daiwa whisker som ikke er dyre, men de kan danse lidt med til mellem 800-1500 kr. De har lidt mere rygrad så de kan banke en gennemløber afsti afsted på et hurtigt aftræk, crisp action er lidt sløv i det, men de 2 andre har stadig parabolsk aktion så man mærker fighten helt ned i håndtaget. Jeg vil helt klart anbefale shimano speedmaster og den fås til billige penge mange steder. Ellers så kan man altså også godt mærke at det er kræs når man får en lesath i hænderne, kaster fantastisk og vejer intet!

Mvh Frederik

http://www.vimeo.com/inwaders
http://www.facebook.com/inwadersmedia
07-04-2010 17:57
ronni-jensen

Horsens
Besked: #12
Hej hvis du er meget interesset har jeg en shimano aspire fra 10-30 gram nypris på den gode side af 3000 den er kun brugt 2 gange.

Når du siger du er forholdsvis ny i faget så synes "jeg" at du skal starte spinnefiskeriet der får du fisket mere vand af + du lære måske mere hvad for nogen indtagninger der kører best for dig og giver fisk. og derefter kan man så prøve sig lidt med fluestangen. har gået en del år med spinnestangen, pga jeg ikke troede at jeg kunne nå fiskene med fluestangen.
Men ved jeg får mange af mine fisk tæt på mig selv. tror jeg på at fluestangen kan nå dem + jeg har fundet mine fuer at kører med.

Mvh Ronni

Hvis snøren er i vandet, er der stadig chancer ;)
07-04-2010 20:17