Tohånds på kysten
Riddersholm

Besked: #1
Tohånds på kysten
Jeg har fornylig anskaffet en tohåndstang, i håb om at kunne kombinere turene med hunden med lidt fiskeri - den kan ikke lide, at jeg går i waders, så det er meningen, at vi følges ad inde på stranden, mens jeg sender smukke, snævre linebugter ud over vandet med underhåndskast ( mest fordi der ikke rigtig er plads til bagkast - og fordi jeg ikke har lyst til at få hunden på krogen). Jeg er helt grøn hvad angår tohånds-flue til praktisk fiskeri, men er forholdsvis godt orienteret mht. teorien. I "Bättre flugfiske" af Göran Andersson m. fl. står på side 12: ...de flesta orkar kasta ett 50-meterskast med tvåhandsspöt......".

Der er temmelig langt op til denne "norm" for mit vedkommende, og jeg er noget i tvivl om, hvor et "fornuftigt" niveau ligger. Min stang er 11' 9" og hedder #7/8, og skydehovedet er en 21gram 10 m Zpey, som har kostet det blå ned fra himlen. Forfang på ca. 6 m. Et godt overhåndskast trækker pt. 22 m skydeline (målt ved hjulet), mens et heldigt udført underhåndskast nøjes med ca. 17 meter skydeline. Med pænt strakt forfang giver det kast på hhv. ca. 37 meter og ca. 32 meter.

Jeg ved godt, at kastelængde i sig selv ikke betyder alverden, men når nu vandet er aldeles fisketomt på mine pladser, har jeg stor fornøjelse af at kastetræne og vil være taknemmelig for et par bud på, hvor man "bør" ligge mht. kastelængde med denne udrustning.

mvh jr
04-04-2010 22:51
Adversering
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #2
RE: Tohånds på kysten
Godaften

Vil sige du ligger rigtig fornuftigt med den kastelængde du er på nu.. Kaster ikke selv meget længere når jeg bare går og hygge kaster + er der behov for at kunne kaste længere ??
Du er også nød til at spørge dig selv, vil du kaste langt eller kaste behageligt og afslappet ?? Big Grin

Men som sagt, syntes jeg du har en fin distance på dine kast selv med en let 2 hånds

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
04-04-2010 23:10
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #3
Hej Jørgen

Tja, hvis 50 meters kast var så nemt, så ville verdens eliten med 18 fods stænger og 80 grams skydehoveer vel ligge på en 70-80 meter Angel Når de nu ikke gør det, så må der vel ligge noget andet til grund...Wink

32 meters kast med et 21 grams skydehoved på 10 meter er dælme godt gået på en knap 12 fods stang, så hatten af for det!

Under fiskeri ville jeg med sammenligneligt grej mene at omkring 25meters kast ville være topdollar, men jeg er også bedre med enhånds end tohånds Blush Medvind ikke iberegnet Wink

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
04-04-2010 23:15
Riddersholm

Besked: #4
Klaus J & Lasse

Tak for jeres opmuntrende kommentarer. Træerne vokser sommetider ind i himlen, men som regel begynder de straks at vokse nedad igen. Således også her: Da jeg også selv syntes, det lød for godt til at være sandt, målte jeg skydelinen. Det viste sig at være 15 meter mærket, der var passeret med 2 meter, så der skal altså lige trækkes 5 meter fra de kastelængder, jeg tidligere pralede med. Til gengæld er de foretaget ved vandet.

Og Lasse: Hyggeligt at "møde" dig på dette forum også! Du og Martin Brøndum har i et andet forum rådet mig til at anskaffe en #8 udrustning til kysten i modvind. Det har jeg gjort og I havde ret: En stor lettelse & det halve arbejde, når der er lidt vægt bag. Tak for det.

"......men jeg er også bedre med enhånds end tohånds......mvh Lasse". Tja, sådan kan man vel godt sige det. Lasse, altså!

mvh jr
05-04-2010 11:09