Geddeflue
jesperb

Besked: #1
Geddeflue
Jeg ved det er en kende tidligt, men mens vi alligevel venter kan der vel udveksles lidt erfaring, der kan holde linen varm.

jeg satser på noget mere gedeflue i år end det blev til sidste. Har allerede haft et par fine ture til gudenfloden i vinter, med PR til følge. Men jeg vil gerne prøve noget drift i flyderingen over nogle geddeholdige søer og her kommer et par spørgsmål - lige efter legen, skulle det i teorien være muligt at fiske gedden på relativt lavt vand - klart, så er det ikke nødvendigvis synkeline der skal på - men hvad med åen? Skal der fiskes højt eller lavt?
Og tilbage til søen, er poppers så relevant fra maj af?

Og endelig - jeg har bundet og fisket flashfluer, men er hooked på noget med fjer og hår - hvordan er det at hhv. kaste og fiske med de fluer? Og ER der nogen favoritter der, eller er det bare at følge humøret og så kreere farver der modsvarer vand og vejr?

Har tænkt mig at spænde #6'eren for denne sommer og bla. teste Glenstrup søen af, foruden nogle ture på floden. Skulle der være nogle med ideer til andre søer der kan give flex på 6#'eren en tidlig sommerdag?

sofafiskeri giver ikke våde strømper...
06-04-2010 14:45
Adversering
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #2
RE: Geddeflue
(06-04-2010 14:45)jesperb Skrev:  ..
Og endelig - jeg har bundet og fisket flashfluer, men er hooked på noget med fjer og hår - hvordan er det at hhv. kaste og fiske med de fluer? Og ER der nogen favoritter der, eller er det bare at følge humøret og så kreere farver der modsvarer vand og vejr?

Har tænkt mig at spænde #6'eren for denne sommer og bla. teste Glenstrup søen af.......flex på 6#'eren en tidlig sommerdag?

Hej Jesper,

Jeg synes alle store gedderfluer bundet med fjer og hår, er meget meget mere vanskelige at kaste end flashfluer. De suger vand og er meget tungere, og på alle måder dårlige at kaste med. Og med #6 line, synes jeg ikke der er alternativer til flashvarianter. Med #8 line anvender jeg sommetider fjer og hår, men holder mig næsten kun til flashvarianter.

Flashfluerne kan bindes kæmpestore og til trods for størrelsen kan de stadig kastes flot.

Hilsen

Lars T.

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
07-04-2010 09:11
Bisse

Besked: #3
Jeg har bundet en del fluer af Craft Fur, men synes ligesom Lars T. af de har tendens til at blive for tunge til at kaste ordentligt med. Synes det er væsentligt nemmere at kaste med flash, men har dog ikke opgivet de andre matrialer endnu (har købt en kraftigere stang, så vil prøve mig lidt frem.)

Hvis du er frisk på en fælles tur i baderingen, engang i maj, må du endeligt sige til...
07-04-2010 14:03
Sølvræven
Gæst

Besked: #4
(06-04-2010 14:45)jesperb Skrev:  Jeg ved det er en kende tidligt, men mens vi alligevel venter kan der vel udveksles lidt erfaring, der kan holde linen varm.

jeg satser på noget mere gedeflue i år end det blev til sidste. Har allerede haft et par fine ture til gudenfloden i vinter, med PR til følge. Men jeg vil gerne prøve noget drift i flyderingen over nogle geddeholdige søer og her kommer et par spørgsmål - lige efter legen, skulle det i teorien være muligt at fiske gedden på relativt lavt vand - klart, så er det ikke nødvendigvis synkeline der skal på - men hvad med åen? Skal der fiskes højt eller lavt?
Og tilbage til søen, er poppers så relevant fra maj af?

Har tænkt mig at spænde #6'eren for denne sommer og bla. teste Glenstrup søen af, foruden nogle ture på floden. Skulle der være nogle med ideer til andre søer der kan give flex på 6#'eren en tidlig sommerdag?

Hej Jesper,

Du kan sagtens bruge en popper både i sø og å i maj måned, der er gedden inde på det lave vand, mellem rankegrøde og spirende åkanderCool eller er det bare at prøve sig frem, gedden er jo ikke kost foragter og går som regel til biddet uden tøvenBig Grin

Endelig syntes jeg som Lars og Bisse skriver at fjerbundne geddefluer er noget skrammel at kaste med og de fanger ikke bedre end flash fluer......men det er jo en smagssag hvad man vælger.......

Selv bruger jeg ikke andet end denne.......http://fiskevand.dk/showthread.php?tid=525

Venligst

Claus
07-04-2010 14:48
jesperb

Besked: #5
(07-04-2010 14:03)Bisse Skrev:  Jeg har bundet en del fluer af Craft Fur, men synes ligesom Lars T. af de har tendens til at blive for tunge til at kaste ordentligt med. Synes det er væsentligt nemmere at kaste med flash, men har dog ikke opgivet de andre matrialer endnu (har købt en kraftigere stang, så vil prøve mig lidt frem.)

Hvis du er frisk på en fælles tur i baderingen, engang i maj, må du endeligt sige til...

Jeg er helt sikker klar på noget badering - kan se du kommer fra Århus så vi kan sagtens arrangere fællestur. Har du prøvet brabrand sø?

Og tak for de andre input - tror bare jeg holder mig til flash'en :-)

sofafiskeri giver ikke våde strømper...
07-04-2010 23:26
Bisse

Besked: #6
Var på Brabrand sø engang i efteråret, dog uden held, men er helt sikker frisk på en til tur derud.

Ellers har jeg hørt at Solbjerg mose skulle være okay fra baderingen.

Hvis vi skal tage en tur er jeg sikker på min fiske buddy også er frisk.
08-04-2010 10:47