Rio Skydehoved, lidt spørgsmål
White

Besked: #1
Rio Skydehoved, lidt spørgsmål
Hej Forum!

Jeg har besluttet og gi fluefiskeriet ved kysten et forsøg iår. Sidste år købte en kammerat og jeg, hver en Ron Thompson RT Travelforce 9" 6/7 med Okuma Airframe hjul til.

Vi har brugt dem i P&T og iår ska vi på kysten. Jeg har derfor fået min grejpusher til og lave en spole med backing, skydeline og skydehoved. Men, i det jeg stadig er ret grøn indenfor flueverdenen, så ved jeg ik helt om det skydehoved opfører sig, som det skal

Facts er:

Rio Seatrout Shooting Head
18g/F 10,7 m

Jeg tog forbi en nærliggende sø idag, for og afprøve det. Jeg får skydehovedet ud af topøjet, og med knap en ½ meter skydeline ude er selve hovedet meget tungt, føler jeg. Syntes det er svært og holde det i luften. Man ska arbejde meget for og holde det oppe, og i det jeg vil skyde det afsted, så er det som om det ik ryger ordentligt afsted. Jeg har studeret skydehovedet lidt, og jeg kan se at den tykke del af skydehovedet, den er bundet til min skydeline. Er det korrekt? Jeg så til mens forhandleren riggede det sammen, og der var svejst et loop i den tykke ende af skydehovedet, det skar han væk, og monterede den ende på skydelinen. For mig virker det som, at den tunge del der er bagerst, vil ha mest kraft på, på vej ud, og derved måske ramle ind i den tynde ende af skydehovedet.

Som sagt er jeg ret grøn i det, men håber at mine spørgsmål og min tid herinde vil hjælpe mig godt på vej

Mvh Morten
08-04-2010 21:17
Adversering
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #2
RE: Rio Skydehoved, lidt spørgsmål
Hej White

Jeg synes umiddelbart, at det lyder som et for langt og tungt hoved til stangen og en uerfaren skydehoved kasterConfused
Hvis det opleves som du beskriver det mens du står ved en sø .. så bliver det meget værre, når du på kysten står i vand til livet!
Mange grejhandlere har den opfattelse, at det er bedst at begynde med et (for) tungt hoved til stangen, fordi det så er lettere at spænde den - jeg er uenig .. og det bliver som sagt meget værre, når du vader og linen er våd.
Jeg ville gå ned til forhandleren og bede ham om at klippe en meter af hovedet og så montere loop'et igen - så tror jeg, at pengene passerSmile

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
08-04-2010 21:27
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #3
Hej Morten Wink

Skydehoved og skydeline lyder til at være korrekt forbundet. Skydehovedets tykke ende skal bindes til skydeline.

Jeg har selv RT Travel Force stænger, og de 18g på 6/7 lyder til at være for tung.
Forsøg omkring de 15-16 gram, det vil nok passe noget bedre.

(Jeg bruger 17,5 gram på min 7/8 og 14,5 gram på min 5/6 - så et eller andet sted i mellem 'burde' du kunne finde en vægt der passer godt på din stang).

Mvh
Stig
Mvh
Stig
08-04-2010 21:31
White

Besked: #4
Hej Martin,

tak for svaret.

Jamen jeg frygtede også, hvordan det ville blive mens jeg stod i vand til livet. Jeg kan nu ellers godt selv cutte den meter der. Men er det monteret korrekt det hoved der ellers? Altså den tykke del bundet på skydelinen og så monteret jeg forfang i den tynde del af skydehovedet? Jeg vil prøve og eksperimentere imorgen, og så se om jeg kan få et bedre kast
08-04-2010 21:33
White

Besked: #5
Hej Stig,

ok super! Så kan min teori om monteringen godt smides i vasken Tongue Jeg prøver og tage lidt af hovedet, og så montere det igen. Ja 18 gram lyder jo så af meget, til en klasse 6/7
08-04-2010 21:36
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #6
Husk at klippe bagfra hvis du selv begynder at trimme i skydehovedet Smile
Folk herinde plejer iøvrigt at være djævlens hjælpsomme. Hvis du oplyste hvor du stammer fra, kunne det ske at en eller anden ville gi' en hånd
(Denne besked var sidst ændret: 08-04-2010 af 21:58 Jakob Hansen.)
08-04-2010 21:57
White

Besked: #7
Jeps, det har jeg fået fortalt af en bekendt, at jeg sku Smile Jamen jeg er bosiddende i Fåborg, i det syyfynske
08-04-2010 22:02
Adversering
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #8
Hej White

Hvem er den forhandler der har monteret dit skydehoved?

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
08-04-2010 22:12
Kenneth H

Aabenraa
Besked: #9
Hvis din grejpusher har solgt dig noget der ikke passer, hvilket det virker til at være tilfældet her, ville jeg retunere det, da han har lavet en (efter min mening) kæmpe brøler, selvfølig kan din stang godt kaste med 18g men i min verden er det alt for meget og det er det også i forhold til din stangs klassificeringen, det kan ikke passe du skal til at klippe i en helt ny line som burde have "passet" til din stang fra starten fordi en sælger enten ikke ved hvad han snakker om, har lavet en fejl eller vil han bare tjene penge, hvis du klipper i din line skal du til at bikse med ny løkke, okay en "strømpeløkke" kan gøre det, meeeen klipper du lidt forkert ender det med din line bliver for let og så skal du have ny line = penge ud af vinduet da det skulle have spillet første gang, jeg havde kontaktet din "pusher" og bedt om at få linen ombyttet, eller han må udbeder "skaden" på anden vis.
Jeg har selv to af ovenstående liner en i float og en i intermediate og den ende hvor lykken er i skal monteres i skydelinen, så det virker til at det er korrekt samlet vil jeg mene.

Don’t run to the flats and catch a fish with this rod, walk down and get’em all. And enjoy it while you do it.. Tight lines )><((((º>

Med venlig hilsen
Kenneth Glarrild P. Buhl
08-04-2010 22:15
White

Besked: #10
Martin: Tjarh, ved ik lige om jeg vil nævne vedkommende på sådan et board her.e Det er en lille grejbiks på Midtfyn.

Kenneth: Ja, men kan ske jeg ska kontakte vedkommende så. Men, man ser da at folk alligevel tilpasser deres skydehoveder? Eller mener du at mit hoved er så meget for tungt, at det ik kan fin justeres? Ja, det er en lidt kedelig situation og være i
08-04-2010 22:21
Kenneth H

Aabenraa
Besked: #11
(08-04-2010 22:21)White Skrev:  Martin: Tjarh, ved ik lige om jeg vil nævne vedkommende på sådan et board her.e Det er en lille grejbiks på Midtfyn.

Kenneth: Ja, men kan ske jeg ska kontakte vedkommende så. Men, man ser da at folk alligevel tilpasser deres skydehoveder? Eller mener du at mit hoved er så meget for tungt, at det ik kan fin justeres? Ja, det er en lidt kedelig situation og være i

Hej White.

Jeg mener at du skulle have haft skydehovede på ca. 16g +- 0.5g og ikke 18g, 2g er ret meget i denne sammenhæng for du skal os tænke på dit forfang os vejer noget, måske er det et polyleader forfang?
grunden til jeg mener du ikke burde klippe i det er at du vil midstet noget af taperingen og i og med du er lidt ny i det, ville jeg personligt fortrække et færdigt skydehovede så du er 99% sikker på hvilken vægt og længde du bruger/kaster med, på den måde kan du os beder på sigt klippe-klister en DT line hvis standart hovedet føles for tungt/let, på den måde vil du os beholde længden på dit skydehovede men stadigvæk have den vægt der passer dig. men her er sikkert folk med en anden mening, for mig er iden at du pt. skal holde det hele så simpelt som muligt så du kender vægt og længde osv. osv. det vil gøre det lettere for dig på sigt.

Don’t run to the flats and catch a fish with this rod, walk down and get’em all. And enjoy it while you do it.. Tight lines )><((((º>

Med venlig hilsen
Kenneth Glarrild P. Buhl
09-04-2010 09:13
White

Besked: #12
Altså nu har jeg skydehovedet på en vægt, og den siger 25 gram? Det kan da slet ik passe
09-04-2010 17:42