Skagit
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #1
Skagit
Jeg har længe fulgt div. US/UK forums og læser en del om Skagit. Det ser forholdsvis let ud,først svinger man til ene side,så den anden og så afsted! Kastene har jo fede navne,ikke noget forfinet så som Scandinavian Spey Cast Blush
Nej,det skal hedde Perry Poke,Circle Spey, Snap/Zip T,Camocast Cool

Jeg mener at Fiskevands Rock & Roll'er AKA Ole B bruger det i Sverige ?

Det ser ikke helt brugbart ud til dansk åfiskeri,da det er sjælendt at man har plads ude i åen og svinger stangen som en rotor!
Hvad siger i,kunne i finde på at fiske med det i den lokale å Wink

Her lidt ekstra til dem der vil se eller læse lidt om Skagit.
Skagit

RIO har lavet et nyt Skagit MOW sæt der ser yderst smart ud
[youtube]gsQyFjbCpjk[/youtube]

[youtube]efTRwbpiYt8[/youtube]

Mvh
Esben
(Denne besked var sidst ændret: 08-04-2010 af 22:38 Esben Ludvigsen.)
08-04-2010 22:25
Adversering
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #2
RE: Skagit
Hej Ole.

Efter lidt søgning kan jeg se at jeg huskede forkert Blush

(02-10-2009 09:46)Enken Skrev:  Hej igen Martin

De to omtalte stænger er ikke i mine øjne et kompromis, men helt i sin egen kategori.

Der er sket rigtig meget siden starten af 90'erne mht til fibre/vægt på stængerne. Faktisk er det sådan at du godt kan bruge Zpey stangen som en hånds stang med det rigtige hjul til at give dig lidt balance.

Har selv brugt 12 og 12 6 (og længere) stænger i f.eks. Rønne Å i Sverige, men de har af en eller anden grund altid virket lidt for voldsomme. Lidt som at fiske efter skaller med en kraftig kyststang.

Fremover vil jeg da helt klart bruge en af de to omtalte stænger. De passer meget bedre til vandløbet størrelse, og kan, med den rette linekombination i det enkelte tilfælde, fiske både let og elegant og tungt og dybt (Skagit linerne).

I øvrigt var det noget af en aha oplevelse at fiske med et Skagit linesetup.

I forhold til en håndsstænger i "samme" kategori bruges der langt færre kræfter i kastet, og i forhold til traditionelt speykast er det en del nemmere at "fange" teknikken (fidusen) bag ved Skagit style kast.

Der var mærkbar forskel på "trætheden" i ryggen efter 7-8 timers fiskeri om jeg på den nys overståede tur brugte mine ehånds stænger eller switch stængerne.

Skulle du komme til Djævle øen er du velkommen til at prøve mine setups ellers ved jeg at Kyrping har været en del interesseret i Zpey-stangens muligheder/evner.

God weekend

Lars

Mvh
Esben
10-04-2010 08:35
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #3
Jeg har i en tidligere tråd sagt at kast ikke interesserede mig Blush

Men det er ikke helt sandt,de forskellige 2 hånds genre synes jeg er spændene og jeg har tænkt mig at købe en Skagit line til at lege med ved den lokale sø Big Grin
10-04-2010 08:40
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #4
Hej Esben

Eneste forskel på enhånds og tohånds er at man bruger en hånd til at holde stangen med enhånds og to hænder med tohånds...
Alle kastene kan udføres med begge dele Cool

Forskellen mellem moderne spey, spey og skagit er udelukkende i grejet

Fin sammenligning jeg fik tilsendt her den anden dag:

Citér:To use imagery, and quote Way Yin, Topher Browne and Greg Pearson (Spey to Z DVD)

Scandinavian/underhanded (light and short head) technique is the Ferrari of two handed casting.

Modern Spey (using longer and slightly heavier heads) technique is the Rolls Royce of two handed casting.

Skagit (short and heavy heads) technique is the 18 Wheeler loaded with beer of two handed casting

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
10-04-2010 10:14
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #5
Hej Lasse.

Jeg ved godt der er 1 hånd til forskel Tongue Jeg må hellere omformulere det til,Jeg interessere mig mere for at bruge begge hænder på håndtaget frem for 1 Tongue
Men en god sammenligning du har der Cool

Mvh
Esben
(Denne besked var sidst ændret: 10-04-2010 af 10:28 Esben Ludvigsen.)
10-04-2010 10:28
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #6
(10-04-2010 10:14)karlsson Skrev:  Hej Esben

Eneste forskel på enhånds og tohånds er at man bruger en hånd til at holde stangen med enhånds og to hænder med tohånds...
Alle kastene kan udføres med begge dele Cool

Forskellen mellem moderne spey, spey og skagit er udelukkende i grejet

Fin sammenligning jeg fik tilsendt her den anden dag:

Citér:To use imagery, and quote Way Yin, Topher Browne and Greg Pearson (Spey to Z DVD)

Scandinavian/underhanded (light and short head) technique is the Ferrari of two handed casting.

Modern Spey (using longer and slightly heavier heads) technique is the Rolls Royce of two handed casting.

Skagit (short and heavy heads) technique is the 18 Wheeler loaded with beer of two handed casting

Mvh
Lasse

En ferrari har altid virket tillokkende på mig Smile

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
10-04-2010 10:42
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #7
Hej Ole

Ja vi har haft den før, og vi kommer sikkert til at have den igen :-)

Hvis jeg laver et dobbelt spey med en DT line, så kaldes det et traditionelt dobbelt spey hos den almnindelige kaster. Laver jeg samme kast med en ti meters "optimalt" afvejet klump pvc line og et "korrekt" tilpasset forfang, så er det pludsleigt et moderne dobelt spey kast. Laver jeg så samme kast med 10 meter pvc line der vejer det dobbelte af hvad jeg brugte i det moderne dobbelte spey kast, så er det sq et skagit kast Wink

Pga af den heftige vægt på skydehoverne til skagit, så er det udelukkende vandfødte ankre der bruges, samme kast kan og bliver alle udført med både lettere skydehoveder og hel liner, men folk kalder dem så noget andet, det lyder jo bedre at sige at man mestre skagit, tradfitionelt spey og moderne spey, end at sige man kan lave et snap T ik ;-)

Hvis jeg lever et overhåndskast med en enhåndstang, er det så et helt andet kast fordi jeg pludseligt griber omkring det nederste af stangen og får linen til at lave nøjagtig det samme, men nu bruger to hænder til at bevæge stangen?

Rolleyes

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
11-04-2010 22:42
Adversering