Miljødebatten
Frederik

København N
Besked: #1
Miljødebatten
Hej alle på fiskevand
Da jeg meldte mig her på siden var det efter flere gange at have fulgt etik og miljø debatter der løb løbsk på 123, og denne side lagde så op til at kunne præstere en mere nuanceret debat med færre eller ingen personangreb, så nu må det stå sin prøveSmile

Alle har nok set de debatter der har kørt vedrørende greenpeace og deres dumpning af granitblokke i natura 2000 områder, og vi er nok få der ikke synes at det er sejt at der sker noget i den bredere offentlige debat og bevidsthed.
Nu har en trawler fanget en granitblok (179 to go) så lidt af den ønskede effekt har aktionen haft:

http://www.fiskeriforening.dk/Default.as...code=20098

Mit indtryk generelt er at de fleste der deltager i debatten på andre sider sætter demokrati og og lov langt højere end åbenlyse fejl i lovgivning og mangelfulde hensyn. Nu går vi snart et klimatopmøde i møde og her skal vi nok få aktivisternes iver og gåpåmod at se, så er spørgsmålet om det er til gavn eller skade med store demonstrationer der løber løbsk, men som jeg ser det så kommer der i det mindste en eller anden form for modspil til industriens ressource stærke lobbyisme. En ting som jeg iøvrigt finder utroligt udemokratisk, at erhvervet kan smide penge i partiernes kasser i håb om så at blive tilgodeset.

Nå, men det jeg lægger op til er nærmere at høre hvordan vi kan gøre en forskel. Jeg er medlem af DSF og de gør et fint stykke arbejde, jeg støtter gerne aktioner som den netop afsluttede greenpeace aktion. Men jeg synes virkelig at det er frustrerende bare at se til men vores have misbruges af storkapitalen og har svært ved at tro på at noget ændres før det ikke længere er økonomisk rentabelt at dyrke f.eks. trawlfiskeri. Skal vi bare lade stå til og håbe på at menneskehedens interesser vinder over fiskeindustriens og at politikerne kommer på bedre tanker inden de 10 år er gået som mange forskere siger der går inden de fleste bestande er nedfisket.

Det bliver en lang tråd, men der var også dette program:

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/476178

som bare gjorde min fortvivlelse ekstra stor, nu udtømmer vi havene med 2,5 gange den hastighed som før, av av.
28-08-2009 14:40
Adversering
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #2
RE: Miljødebatten
Lige til at ligge ud med, vil jeg starte med lige give min mening til kende, for også lige følge udviklingen Smile

Jeg må sige at jeg ikke forstår med de store trawlere og hvorfor de lige skal trække igennem de mindre vande.. For vil da mene der er nok af hav at tage fat i længere ude, også uden mulighed for at tømme de indre farvande for andre lystfiskere som eksempelvis os inde på kysterne..
Har fuld forståelse for den aktion Greenpeace har lavet der, men det er desværre nok bare ikke løsningen på problemet. Men man må da give dem at de har fået problemet frem i lyset, så der kan findes en løsning på det hurtigt inden de trawlere tømmer havene Smile

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
28-08-2009 20:22
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #3
Hej Frederik

Jeg har ligesom du stor sympati for Greenpeace's aktion med de store sten. Jeg synes det er genialt at forsvare naturen med naturSmile
Skippers ønske om at få positionerne på de dumpede sten på viser vel med al tydelighed, at aktionen virker - han vil gerne fiske mellem blokkene .. men han vil nok betænke sig, hvis han igen risikerer at få ødelagt sig grejBig Grin

Samtidig med at jeg har stor sympati for fredelige aktioner .. så tror jeg, at vi kan gøre mest ved at benytte vores demokratiske rettigheder. Debat på fora, indlæg i aviser kontakt til politikere .. jeg tror ikke det er så svært at skabe sympati for bevarelse af havets sidste ressourcer i den brede befolkning.

Og til syvende og sidst er det en opinion vi skal have skabt. Vi skal simpelt hen have folk til at afstå fra at købe de produkter og efterspørge noget andet..se mere her:

http://www.greenpeace.org/denmark/press/...er-probl-3

En for os interessant vinkel kunne være at arbejde på, at få gjort alle indre danske farvande til marinereservater - se mere her:

http://www.greenpeace.org/denmark/kampag...reservater

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
30-08-2009 14:47
Peder Lisberg

Besked: #4
Hej,

Jeg må nok erkende at jeg ikke har særligt meget til overs for GP, jeg synes at aktionen ikke er ok, det er en opgave for staten, ikke for en virksomhed. GP har bland andet lykkeds smadrer forrettningen for fangere på grønland.
Præcis som mange af de virksomhder GP angriper, er GP også en virksomhed der skal tjene penge.

Problemet når det gælder miljøet er at alle er med på det men ingen vil betale priset. se bare debatten om vindmøller, ja vi vil gerne ha ved varende energi, bare ikke det tar min udsigt.
Generellt så stemmer folk med pungen og politiker levere skuespil for folket (burkaforbud etc.) lidt som de romerske kejsere gjord, dog så overlever politikerne deres plads til for skel fra kejserne. Smile

Tak for ordet Smile

Smok me a kibber, i'll be back for breakfast
30-08-2009 22:14
Frederik

København N
Besked: #5
Hej
Ligesom kjgizmo tror jeg heller ikke at granitblokke er løsningen på problemet da det som Peder er inde på burde være en politisk beslutning, men jeg synes at politikkerne har svigtet miljøet i så lang tid nu at man ikke kan vente længere. At GP f.eks smadrer forretningen for grønlandske fangere er vel ikke fuldstændig meningsløst, men det er selfølgelig hårdt for folk som skal ændre livsstil fordi de tidligere har levet af at dræbe Pandaer eller de som ikke kan nyde deres udsigt fordi der nu står vindmøller, men sådan som jeg ser det så er der ikke rigtigt andre muligheder medmindre der skal ske mirakler. Faktisk er det jo rimeligt dobbeltmoralsk at ville nyde en smuk udsigt men ikke ville have vindmøller som kan være med til at sikre den natur som gør udsigten værd at nyde, det minder mig om hysteri omkring kineseres dårlige behandling af hunde der skal spises mens vi selv sender svin med liggesår og brækkede tæer osv. på lange ture til slagterier i tyskland. Martin jeg ser også helst at man benytter demokratiske virkemidler, men rent teoretisk hvor slemt skal det så stå til før det er ok at bryde de demokratiske principper?

Som jeg var inde på i mit første indlæg så synes jeg da at det er skræmmende at lobbyisme er kendt og anerkendt som noget der har indflydelse på den politiske dagsorden, jeg kender overhovedet ikke omfanget af det men kan ikke lade være med at tænke at når Eva Kjer truer med at bryde tidligere indgåede aftaler med sverige for at stoppe GP´s aktion så er det da ikke bare fordi hun ikke kan lide sten på havbunden. Jeg synes at det er rigtig spændende med marinereservat idéen fra GP og at er en forretning generer mig egentlig ikke så længe at de lave aktioner og kampagner der får skabt opmærksom om de emner som er vigtige for vores miljø og dyreliv. Desuden så netop det at GP er en forretning som er afhængige af støtte fra borgere sikrer vel egentlig bare at deres virkemidler generelt forbliver indenfor lovens rammer.

Ja folk stemmer generelt med pungen, og det tror jeg også at jeg skal prøve næste gang jeg stemmer, penge fra min pung skal ikke være med til at finansiere løn til ministre der spilder deres tid og magt på at diskutere om 50 danskere må gå burka eller ej, det bliver min måde at stemme med pungen.
31-08-2009 01:17
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #6
(31-08-2009 01:17)Frederik Skrev:  Hej
Martin jeg ser også helst at man benytter demokratiske virkemidler, men rent teoretisk hvor slemt skal det så stå til før det er ok at bryde de demokratiske principper?

Hej Frederik

De demokratiske principper må aldrig brydes - men det er ikke det samme som at overholde reglerne i snæver forstandCool
Det var med vilje, at jeg skrev "fredelige aktioner" i mit indlæg. I mine øjne er enhver fredelig aktion, der gør opmærksom på et relevant samfundsproblem i orden - uanset om den krænker en lov eller ej. Civil ulydighed og happenings er i min verden nødvendige elementer i det demokratiske spil = mindretallets stemme.
Hvis det skulle være nødvendigt vil jeg gerne pointere, at jeg tager afstand fra enhver form for vold mod levende organismerCool

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
31-08-2009 03:43
Frederik

København N
Besked: #7
Hej Martin
så er vi så helt aldeles enige, men jeg er selfølgelig også af den holdning at intet levende skal lide skade, fugl, fisk, betjent eller aktivist:-)
31-08-2009 11:01
Adversering
Frederik

København N
Besked: #8
Så er dette sket: http://www.information.dk/telegram/202075

men jeg kan ikke lade være med at bide mærke i denne linje: "Danmarks Fiskeriforening regner med både at kunne sælge flere fisk og få højere priser for dem, efterhånden som de forskellige fiskerier certificeres."

men alt andet lige må det være et fremskridt.
31-08-2009 17:19
Frederik

København N
Besked: #9
Og et forslag for at undgå så høj en discard %: http://www.information.dk/telegram/202165
01-09-2009 10:19
John Ø

Besked: #10
Hej alle

Lidt polemisk skrevet. Hvorfor er demokratiske principper vigtigere end miljøet? og for hvem andre end rent merkantile interesser, set i denne sammenhæng, er de spilleregler lavet? Indtil videre er det rent kortsigtede profitinteresser, der ved hjælp af lobbyister styrre debatten, og udviklingen i vores miljødebat! Indpakning er blevet vigtigere ind indhold!
Ingen vil vel i dag sætte spørgsmålstegn ved demokratiets fortæffeligheder. Næeee, det er mere på sin plads at analysere hvordan vi påvirkes af forskellige intressenter og hvordan de kan styrre vores holdninger og adfærd, end om GP. har ret til/ikke ret til at at smide med sten ... i havet forståsBlush Hvordan skal vi gennemskue det spil og hvordan skal vi handle derpå?
Den endegyldige handlen derpå har jeg desværre ikke, for jeg slås dagligt med mit eget ego. Dog vil jeg tilkendegive at det er på tide vi skifter regering. At vi kvalifisere debatten, så den laveste fællesnævner ikke længere bliver toneangivende for hvad der skal diskuteres i vores samfund. Læs, hvor interessant er det at et lille antal kvinder ønsker at iføre sig et "enmands" telt, grundet en kvindeundertryggende religionsopfattelse til eks. i forhold til vores fremtidige natur.

Jeg vil gerne trække debatten på land.

Hvad vil vi med vores vandmiljø, og hvad gør vi med vores forarmede vandløb, søer, skove etc.?
l
Hvordan får vi ændret den, for mig at se nuværende, forståelse hvad der er rigtig miljø, til en mere bæredygtig og rationel miljøopfattelse?

Hvordan får vi den teknologiske udvikling til at spille sammen med en bærerdygtig udvikling, da vi jo uhjælpeligt har sat vores lid ti at teknoligen skal hjælpe os igennem?

Beklager Frederik, men jeg har valgt at spinde videre på din udemærket tråd, i håb om at vi får en debat jeg/vi kan handle på. Ord må nødvengivis føre til handling for at give mening.

Venlig hilsen

John Ø.
08-09-2009 00:56