Stjerner:
  • 2 stemmer - 5 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[Gør-det-selv] Forskellige bombarda-rigs (spin-flue)
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #1
[Gør-det-selv] Forskellige bombarda-rigs (spin-flue)
Forskellige bombarda-rigs

Spinflue fiskeri, hvilket vil sige at fiske med fluer som kunstagn med en spinnestang, er blevet meget populært de seneste par år.
Jeg blev med det samme bidt af at fiske med bombarda-flåd og flue på min spinnestang, da jeg prøvede det for første gang. Det irriterede mig dog hurtigt at det var bøvlet at montere af og på hver gang.
Derfor har jeg brugt meget tid på at finde det absolut bedste setup til et spineflue bombarda-rig.
Det bedste setup finder du nederst på siden, jeg vil dog lige gennemgå andre alternativer for dig først.

Traditionel bombarda setup
Det typiske setup af bombarda-flåd til spinflue er så simpelt som det kan gøres:
  • Hovedlinen trækkes igennem bombarda-flåddet.
  • Enden af hovedlinen bindes fast i en swivel.
  • Et forfang af feks. nylon eller fluorocarbon bindes i den anden ende af swivlen.
  • En flue bindes i enden af forfanget.

Så enkelt kan det faktisk gøres, og det er ganske brugbart.

Traditionel bombarda + bomba-stick
For at du bedre kan undgå kludder i det lange forfang kan du gøre brug af et såkalt bomba-stick.
  • Hovedlinen trækkes igennem bombarda-flåddet.
  • Hovedlinen trækkes ind i bomba-sticket, herefter ud af den første sliske, køres et par omgange rundt om bomba-sticket, og tilsidst ind igennem af den anden sliske og føres så helt ud af bomba-sticket.
  • Enden af hovedlinen bindes fast i en swivel.
  • Et forfang af feks. nylon eller fluorocarbon bindes i den anden ende af swivlen.

Det fungere rigtig godt, men det tager lidt tid at på- og afmontere igen på grund af bomba-sticken.

Bombarda rig med hægtelås
Lad mig først advare dig mod at bruge dette rig. Jeg havde hele tiden problemer med at forfanget blev fanget af de ekstra swivler/hægtelåse længere oppe af hovedlinen.
Men fungere det for dig, så er det et smart rig der er lyn hurtigt at på- og afmontere. Vil man hurtigt skifte fra at spinflue-fiske til at fiske kun med blink eller spinner, er dette rig specielt velegnet.
  • Enden af hovedlinen bindes fast i en hægtelås.
  • Et stykke særskilt linestump som skal udgøre rigget, bindes fast i en swivel i den ene ende.
  • Den anden frie ende af linestumpen føres igennem bombarda-flåddet.
  • Linestumpen trækkes nu ind i bomba-sticket, herefter ud af den første sliske, køres et par omgange rundt om bomba-sticket, og tilsidst ind igennem af den anden sliske og føres så helt ud af bomba-sticket. (Hvis ikke du vil bruge bomba-stick springer du bare punktet her over)
  • Linestumpen bindes nu fast i en swivel. Bombarda-flåddet og bomba-sticket sidder nu sammen på sin egen linestump med en swivel i hver sin ende.

Så er det bare at hægte det hele af og på hovedlinen. Vil du hurtigt skifte til at fiske med blink hægter du hele bombarda systemet af og hægter en blink direkte i hægtelåsen på hovedlinen.
Vær lige opmærksom på at det er en god ide, at den øverste hægtelås kan gå ind igennem stangens øjer.

Bombarda loop rig
Jeg vil her forklare med billeder og tekst hvordan man bruger et bombarda loop rig, et rig jeg selv har fundet på - eller i hvertfald ikke har set andre steder ;o)

Forberedelse: Du skal bruge en fletline som hovedline, bedst er en rund fletline feks. SpiderWire Ultracast. Du skal have noget overskydende fletline til rådighed, gerne samme slags som du bruger som hovedline.

Der er mange fordele ved at bruge dette setup, og dem vil jeg gennemgå løbende her. Det hele afhænger dog af at du har en løkke i enden af din hovedlinen, uden den kan du ikke bruge dette rig, så det er det første vi skal have lavet:

Bind en kirurgløkke for enden af hovedlinen. Løkken er cirka 5 centimeter. Med samme materiale som hovedlinen binder du nu en lille løkke ind i den store løkke på hovedlinen. Lav den blot så lille som muligt. Den ekstra løkke her er en vigtig detalje som jeg vil forklare senere.

Tag nu en stump fletline (samme slags som din hovedline) på cirka 40-50 centimeter og bind en kirurgløkke i den ende ende:

Montér nu denne linestump med løkken på et bomba-stick, som vist her:

Bind en svirvel fast i den løse ende. Vær opmærksom på at løkken ikke må være for langt ude af bomba-sticket. Den må maks gå en 5-7 centimeter ud fra bomba-sticket.

Bind tilsidst en lille kirugløkke ind i den store løkke på bomba-sticket:

Det var det!

Sådan bruges dette rig
Bombarda og bomba-stick
Træk bombarda-flåddet på hovedlinen, på trods af de to løkker i enden af hovedlinen burde bombarda-flåddet gerne kunne trækkes på hovedlinen.
Her efter tager du dit færdiglavet bomba-stick med svirvel i den ene ende og med de to løkker i den anden. Hovedlinen trækkes nu igennem den store løkke på bomba-sticket og enden med svirvlen på bomba-sticket skal nu igennem løkken på hovedlinen.
Det lyder forvirrende men det er det ikke. Det var dog svært at tage et billede af så jeg har her tegnet det i stedet:

Derefter strammer du op, du skal nok lige hjælper løkkerne over knudepunkterne. Det er faktisk samme princip som loop to loop inden for fluefiskeri, hvis du har kendskab til dette. Husk at de to små løkker skal hele tiden være ude i spidsen af den store løkke.
Efter du har strammet op ser det således ud:

Det var så det! Bombarda-flåddet skal nu gerne kunne glide ned over løkkernes samling. Det gør ikke noget der er noget modstand mens du glider bombarda-flåddet ned over løkkerne, under vand vil der være mindre friktion.

Afmontering
Ønsker du at skifte fra bombarda+flue til kun at fiske med blink, eller når fiskedagen er omme og du skal pakke sammen skal du naturligvis afmontere rigget igen. Men det er rigtig nemt og tager ingen tid.

Start med at trækker bombarda-flåddet et stykke op af hovedlinen så du kan komme til løkkernes samling.
Jeg lovede dig jo længere oppe at fortælle hvad de små løkke var godt for, og her kommer det: Træk samtidig i begge små løkker og samlingen af de to store løkker vil nu gå fra hinanden:

Det er hvad de små ekstra løkker skal bruges til! Uden dem ville det være meget svært at få de to løkkers samling fra hinanden igen (loop to loop princippet), men du kunne naturligvis med en lille nål eller en tang stå og bøvle med at få dem fra hinanden. Men med de små løkker går det som en leg.

Nu er det bare at gøre det omvendt som da du monterede rigget. Det kan godt virke forvirrende men det er det ikke. Øv dig et par gange derhjemme og du vil kunne gøre det i fuld mørke ude på fiskepladsen ;o)

Herefter kan du så ligge både bomba-stiket og bombarda-flåddet ned i fiskekassen og pakke fiskestangen sammen.

Montering af blink
Hvis ikke du er klar til at tage hjem fra fisketuren endnu, men bare hellere vil fiske med blink/spinner i stedet så kan det naturligvis også let lade sig gøre.

Du har nu intet på din hovedline, foruden den store løkke med den lille ekstra løkke inden i, som du altid skal have.
Dette trækkes blot igennem øjet på et blink:

Blinket skal nu igennem den store løkke og løkken føres hen til øjet mens du strammer op på hovedlinen.
Så vil det se sådan her ud:

Sådan! Så kan du fiske løs med blink. Den lille ekstra løkke har ikke generet mine blinks gang i vandet. Men føler du dette sker kan du naturligvis blot rigge hovedlinen fast til en svirvel (samme princip som ved blinket) og med noget nylon binde blinket fast på svirvlen.

Når du engang bliver træt og vil hjem fra fisketuren holder du bare fast i blinket og trækker i den lille løkke, og samlingen vil nu gå fra hinanden, ligesom ved bombarda-flåddet og bomba-sticket længere oppe.

Afsluttende ord

Som du kan se er det et meget alsidigt setup. Det går meget hurtigt at skifte fra det ene til det andet ude på fiskepladsen når du først lige har prøvet det et par gange, og det bedste ved det hele er at du aldrig mere skal klippe i din hovedline.

Føler du at artiklen her er meget forvirrende kan jeg kun opfordrer dig til at sidde dig ned med dit fiskegrej, og følge med punkt for punkt foran computerskærmen. Herefter vil du sikker få en "aha"-oplevelse ;o)
Håber du kan bruge rigget til dit fiskeri, og at du bliver lige så glad for det som jeg har været.

Knæk og bræk.
21-06-2009 20:35
Adversering
Mark

Besked: #2
RE: [Gør-det-selv] Forskellige bombarda-rigs (spin-flue)
Rigtig god idé, skal afgjort prøves.
30-08-2009 23:15
Keltex

Besked: #3
Genialt med den bombarda loop rig!
Men kunne man ikke fremstille denne rig med en almindelig nylonsnøre?
Tak for nogle fine forklarende illustrationer, som er værdifulde for en nybegynder som jeg.
17-04-2010 18:25
THE_Sweetums!

Besked: #4
Tusind tak for de fede ''fif''. Havde selv mistet lysten til at fiske med bombarda pga. det med monteringen og afmonteringen. Super fedt at der endelig er nogen der har lavet en god og ''nemt at forstå'' side med billeder og det hele. GENIALT fundet på det med de små loop specielt perioder hvor fiskende lige plusselig hugger på blink og spinnere er det super nemt og skifte. specielt når man er ny-begynger som jeg. Bliver man hurtig træt og irIteret fordi man står og fumler med diverse sakse og knuder var faktisk engang ligeved at kroge mit eget øje i mørket :O .

En masse ros til dig og tusind tak MVH. Ali. ;)
11-06-2010 21:43
Andersen

Besked: #5
Kanon!
Men kan man godt montere en flue på en hægte swirvl?
01-08-2010 21:20
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #6
(01-08-2010 21:20)Andersen Skrev:  Kanon!
Men kan man godt montere en flue på en hægte swirvl?

Det er bestemt ikke optimalt. Følg een af ovenstående eksempler med ~ 2 meter forfang, hvor du så binder en flue fast i enden.

Mvh
Stig
02-08-2010 10:57
J.Lerche

Besked: #7
Fedt setup, skal helt sikkert prøves.
Jeg har lige et spørgsmål til hvilken type bombarda der skal bruges, Flydende, Let synkende eller synkende bombarde flåd?
16-05-2012 10:26
Adversering