Stjerner:
  • 1 stemmer - 5 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
CTS MX 9' #7
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #1
CTS MX 9' #7
Hvor er det dog en fed stangSmile

Efterhånden har jeg hørt på alt hypet omkring CTS stængerne i årevis, og jeg fik en meget positiv oplevelse ved at kaste med et par af dem på en forumtur - så da jeg så ovennævnte stang til 1500,- på 123.blink slog jeg tilBlush

Jeg har kun kastet med stangen - men det er en oplevelse jeg godt kunne unde andreSmile
Klingen er meget slank, let, virker godt dæmpet og spidsen falder øjeblikkelig til ro, hvis man slår med den.
Jeg kastede den med skydehoveder på hhv. 16 og 18 gram.
Med 16 gram opleves stangen som meget hurtig og livlig. Den arbejder højt i klingen, og med en forholdsvis rolig kasterytme og et lidt dæmpet dobbelttræk virker stangen helt vild let og harmonisk.
Med 18 gram og lidt flere kræfter fra trækarmen skifter den karakter - og så kommer der virkelig fart på linen. Jeg har læst mig til at CTS lægger en kulspiral (helical core) indvendig i klingen, der bliver kraftigere og kraftigere ned mod bunden - jeg skal ikke kunne sige, om det er den der gør det - men stangen retter i hvert fald ud igen i en gevaldig fart trods den dybere bøjning.
Under alle forhold virker aktionen ekstremt harmonisk og stangspidsen gør lige hvad den skal, uanset belastningSmile

Jeg skal have klippet mig et hoved på 17gram og 11 meter i en fart - og så tror jeg, at de to stive amerikanere får lov at hvile sig lidt oftereCool

Jeg kan kun anbefale jer at kaste et blik på de stænger inden i overvejer andetBlush

http://www.ussingbech.dk/index.html

Jeg ved godt, at det her ødelægger mit minimalist image - men det er den værdAngel

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
22-04-2010 10:26
Adversering
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #2
RE: CTS MX 9' #7
Hej Martin

Det lyder som en god handel du har gjort der - tillykke med den Smile

Fik du nogensinde pørvet T&T 907 og kan du evt. sammenligne den med din nye MX?

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
22-04-2010 11:29
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #3
(22-04-2010 11:29)Nikolai Kaad Skrev:  Hej Martin

Det lyder som en god handel du har gjort der - tillykke med den Smile

Fik du nogensinde pørvet T&T 907 og kan du evt. sammenligne den med din nye MX?

Mvh

Nikolai

TakBlush
Det er ikke så svært mht.CTS Aff. MX vs HII. Det ligger vel på en måde i stængernes ophav. HII er jo en SW stang i #7 - og dermed er bunden stivere, adapteringen kraftigere og stangen tungere - til gengæld er HII nok også mere kraftfuld og vil trives med en højere vægt på linen. Bortset fra en enkelt 8'er, der også er tiltænkt nærmest ekstreme forhold ved kysten (og midtnorske laks:coolSmile ) - så er jeg gået væk fra SW stænger til kysten. Jeg synes, at hurtige, progressive stænger uden den stive bund passer bedre til både fisk og forhold langs strandenSmile

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
22-04-2010 17:06
Henrik D. Christensen

Besked: #4
Nææææhh :-) en af mine efterhånden sjældne netbesøg skal da lige medføre et stort tillykke - dels med stangen, og dels med at have set lySet CTS-lyset (og et stille - "Hvad sagde jeg" i efterhånden gammel anemeldelse på 123surmule - en anmeldelse FØR der kom lidt mere styr på termerne - men essensen det samme")

Således - nu må jeg jo hellere finde mig en anden stangkærlighed - det er ikke sjovt mere nu alle andre kopierer ;-) ;-) ;-)

-Martin; gør dig selv den tjenest at klaske et salmonfly neutral skydehoved (næh to...) på , både 16 og 18 funger bare - dernæst finder jeg, at spidsen af en outbound S1 på monoskydeline er et rigtigt godt hårdtvejrssetup til denne pind :-)

Mvh
22-04-2010 19:41
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #5
Hej Dons

Ja - jeg kunne godt huske din fine beretning fra nytårs nat ... og jeg har også genopfrisket denSmile

Det er iøvrigt Mik's stang jeg har købt .. men han forlader vist ikke skuden - han skal bare have finansieret byggeriet af nogle flere CTS'ereAngel

Når nu du er her - kender du så forskellen på Aff X og CD Rods xls, beskrivelsen af klingerne er meget ens .. mener, at der er nogle sydvest sjællændere der gøre sig i netop de stænger, så du kunne jo have hørt et eller andetAngel

venligst
Martin

Venligst Martin

Malala Yousufzais
22-04-2010 20:06
Henrik D. Christensen

Besked: #6
Med fornøjelse :-) ;-)

CTS er en udspringer fra CD-Rods, sidstnævnte får nu deres klinger producert i Kina. CD XLS minder i princippet en del om CTS MX - men netop den detalje du så fint har fanget (og tommel op for den) med at MX retter sig hurtigt op selv med dyb bøjning sker "kontrolleret", og med optimal "feeling"/info ned til kastehånden under hele bevægelsen.

CD XLS mangler efter min smag det sidste i feeling - de interne ferruler giver døde punkter som jeg bilder mig ind tydeligt kan mærkes - samtidigt mangler de generelt det sidste feeling (som at kaste TFOTICRX el Actiom i stedet for TCR/TCX)...kan ikke komme det nærmere end XLS er mere ..."Stum"... :-)

Mvh
22-04-2010 20:32
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #7
Takker - rart at blive klogereSmile

Med hensyn til de 16 og 18 gram neutral fra Rio - så var det netop dem jeg prøvede stangen medAngel
Som du også siger, så fungerede begge glimrende på hver deres måde .. så mit eget løsningsforslag er at forsøge at kombinere det bedste fra begge .. mit næste forsøg bliver med ca 11 meter og ca 17 gram, og ellers er jeg mere til 18 end til 16 - for det unique ved den stang er helt klart dens evne til at håndtere stor belastning med hurtig respons (.. om det så er spiralen eller ejHuh ) - det er ikke en top-pjatte stangCool

venligst
Martin

Venligst Martin

Malala Yousufzais
22-04-2010 20:51
Adversering
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #8
Hej Martin

Det lyder til at være en spændende pind. Lad os se nogle CCS værdier på stangen Wink

Stram line

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
(Denne besked var sidst ændret: 22-04-2010 af 20:59 Jan Fensten.)
22-04-2010 20:59
Henrik D. Christensen

Besked: #9
Tag liiiige at prøv et kort 14 grams hoved på den også.... og så lige 16 grams igen...

-Jeg syntes den spænder bredt - netop med de lette hoveder vil du opleve en toppjatte stang med rigtig rigtig god feeling :-)

-Forresten - dens storebror i #8 syntes jeg er rigtig fed - de ka' det samme bare et nummer kraftigere.... imidlertid oplever jeg, at MX bliver gradvist kraftigere med stigende nummer - #8 er bestemt en arrig fætter, men uden at være stiv og stum...
Mvh
22-04-2010 21:13
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #10
(22-04-2010 21:13)Henrik D. Christensen Skrev:  Tag liiiige at prøv et kort 14 grams hoved på den også.... og så lige 16 grams igen...

-Jeg syntes den spænder bredt - netop med de lette hoveder vil du opleve en toppjatte stang med rigtig rigtig god feeling :-)

Det er sgu dejligt at høre fra en mand der kender stangen. Min egen oplevelse begrænser sig til en time på græs iaftes, efter at pakkeposten havde været her. Jeg vil prøve den med hele arsenalet af hoveder fra ca. 14-19 gram så snart jeg har bedre tidCool

Citér:-Forresten - dens storebror i #8 syntes jeg er rigtig fed - de ka' det samme bare et nummer kraftigere.... imidlertid oplever jeg, at MX bliver gradvist kraftigere med stigende nummer - #8 er bestemt en arrig fætter, men uden at være stiv og stum...
Mvh

Jeg er rigtig godt dækket ind i 8 - men når Ole B læser det her .. så er jeg sikker på, at han spidser ører .. han har jagtet en hidsig 8'er igennem længere tid - og har har i forvejen et meget positivt forhold til CTS pinde Angel

http://fiskevand.dk/showthread.php?tid=724

venligst
Martin

Venligst Martin

Malala Yousufzais
22-04-2010 21:23
Henrik D. Christensen

Besked: #11
og han ka' blive ved :-)- prøv at variere med en kort og kontant kastebevægelse med positivt stop, og en længere "helline distancekast agtig bevægelse" ...

-Jeg tror du vil give mig ret i at opleve at det er en stang der spænder meget bredt, og klare hele spektret :-)

Kan kun sige om # 8 at jeg brugte den til DM i tøjsnor i blæst i Fruens Bøge og havde nær aldrig fået min pind igen da jeg udlånte den til bl.a. Jørgen Riddersholm der fald pladask for den :-)

-Nu hører jeg til dem der mener det klovnen i kork enden der har ansvaret for hvad der sker i den anden ende - men kan kun sige at det ikke var stangens skyld at jeg ikke kastede længere - omvendt syntes jeg sååen lidt falsk beskedent nok at kunne være min # 8 distance bekendt (og her taler vi ikke mere om # 5....hu ha)
Mvh
22-04-2010 21:35
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #12
Hej Dons

(22-04-2010 21:35)Henrik D. Christensen Skrev:  og han ka' blive ved :-)- prøv at variere med en kort og kontant kastebevægelse med positivt stop, og en længere "helline distancekast agtig bevægelse" ...

-Jeg tror du vil give mig ret i at opleve at det er en stang der spænder meget bredt, og klare hele spektret :-)

Lyder jo næsten som en XP Angel

[youtube]8ueYJinSrKM[/youtube]

Citér:Kan kun sige om # 8 at jeg brugte den til DM i tøjsnor i blæst i Fruens Bøge og havde nær aldrig fået min pind igen da jeg udlånte den til bl.a. Jørgen Riddersholm der fald pladask for den :-)

-Nu hører jeg til dem der mener det klovnen i kork enden der har ansvaret for hvad der sker i den anden ende - men kan kun sige at det ikke var stangens skyld at jeg ikke kastede længere - omvendt syntes jeg sååen lidt falsk beskedent nok at kunne være min # 8 distance bekendt (og her taler vi ikke mere om # 5....hu ha)
Mvh

Helt sikkert!! Cool

Angel

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
22-04-2010 22:38