Må jeg anbefale en flue...?
Holm

Besked: #1
Må jeg anbefale en flue...?
Jeg tror vi var mange som gruede os for hvordan dette forår ville blive, rent fiskemæssigt efter en lidt ekstrem vinter. I Limfjorden var vi hårdt ramt, med is tykkelser på op mod den halve meter og deraf selvfølgelig iskoldt vand. Personligt forventede jeg at vi skulle langt ind i april før temperaturen ville stige til et fornuftigt niveau, og guderne måtte vide hvor længe isen ville blive her.
Så slemt skulle det nu ikke gå, temperaturen steg faktisk hurtigt og til trods for at jeg forventede at fiskene skulle findes på de "åbne" kyster i fjorden, med højere temperatur og vand gennemstrømning, så var det først da jeg forsøgte mig i inderfjorden hvor isen havde trukket sig små 100 meter ud, at jeg løb i fisk. Det endda ikke bare en sporadisk fisk, men på de første 3 ture havde jeg landet over 15 fisk. Hovedparten var nedfaldsfisk, men disse var ikke synderligt ødelagte, tynde eller grimme. Flotte fisk som var på vej tilbage i form, det kan måske skyldes at børsteormene døde relativt tidligt i det iltfattige vand og har givet fiskene rigeligt at æde.

Nå, tilbage til det med fluen :-)

Sidste forår modtog jeg Runar Kabbes dengang nyeste film "Salt Sjøørret på flue". I filmen, som for de af jer der endnu ikke har set den, foregår i både Norge, Sverige og ikke mindst på Bornholm, bruger Runar ofte og med stort held en "Jiggy" flue.
Jeg kendte ikke fluen før jeg så filmen, men der var jo ikke skyggen af tvivl om at den flue, hvor kedelig og nem at binde den end måtte være, var ekstremt effektiv. Jeg bandt nogle stykker og testede dem en smuk forårs aften på nøjagtig samme sted som jeg mødte fiskene for første gang i år. Det gav pote! Jeg aner ikke hvor mange jeg fangede den aften, de røg tilbage alle som en, men der var smil på læben hele vejen hjem og resten af aftenen!

I dag er Jiggy fluen den som fylder hovedparten af min flueæske, ikke mindst her i foråret og det har i den grad vist sig endnu en gang at være et godt valg.
Det kan godt være det bare er mig, og det er i den grad ikke for at nedgøre spinnefiskerne (man fatter da selv spinnestangen i ny og næ) men det har været endog meget tydeligt, at hvor spinnefiskerne ikke mærker, ser eller fanger noget, da har fluen haft meget større effekt. Ikke mindst fordi jeg har kunnet fiske fluen møg langsomt, selv en Jiggy med cone head og dette fyldt med ekstra vægt.
Så sent som i sidste weekend hvor vi havde 20 års jubilæum i Struer Kystfiskerforening og i den forbindelse var en del af os taget til kysten. Jeg gik sammen med en spinnefisker på et godt stræk med muslinge rev og store badekar. Jeg startede ud på selve revet men mærkede intet, makkeren gik 50 meter væk og spinnefiskede ud over nærmeste badekar. Der gik ikke længe før han havde fisk på blinket, en undermåler som røg tilbage.
Han mærkede ikke yderligere og gik videre langs kysten. Mit indre barometer sagde at der går aldrig én undermåler alene, så jeg gik ind på nøjagtigt samme sted (der er nok gået små 10 minutter siden han gik videre), i 2. kast sidder den første fisk der og sådan går det slag i slag med de næste 2 fisk.
Om det er et tilfælde eller ej ved jeg ikke, men uanset synes jeg at jeg endnu engang fik bevis for, at fluerne og ikke mindst Jiggy'en havde gjort det igen. :-)

For god ordens skyld, skal det siges at fluen er Bob Popovics originale mønster. Dog med den ændring at jeg fylder cone head med ekstra belasting.

Prøv den :-)

Bo.

[Billede: jiggy_fly_chartreuse_size.jpg]
24-04-2010 12:26
Adversering
Niels O Haugset

Ajstrup/ Hadsund
Besked: #2
RE: Må jeg anbefale en flue...?
En flot beretning. Det må prøvesCool

MVH Niels
24-04-2010 17:56