Velligeholdelse af line??.
Uwe

Herlev/Ballerup.
Besked: #1
Velligeholdelse af line??.
Hejsa...

Hvis dette indlæg er lagt forkert, må det meget gerne flyttesHuh.

Jeg ledt efter en guide til hvordan man plejer sin flueline, men jeg har ik kunne finde nogle og derfor vil jeg høre hvordan i gør ( meget gerne step by step )Blush.

Grunden til det er at jeg tror at jeg gør det forkert, da jeg idag var ude og kastetræne lidt og fjerne den værste rust.

Når jeg renser/dresser min line bruger jeg denne http://salmonfly.dk/catalog/product_info...cts_id/445 .

Jeg havde tidligere idag haft min line ( Rio Outbound ) under behandling, men når jeg kastede med den "sang" den og jeg mærkede på den og den virkede meget tør.
Måden jeg gør det på er at jeg tørrer den af med en opvredet klud ( lunken vand ) 1-2 gange så der ik er noget snavs på kluden at se og samtidig strækker den . Lader den tørrer i store buer og derefter kommer jeg linerens på en tør klud, hvad der svare til hoved på en tegnestift og trækker hele linen igennem den "klat".
Hvad gør jeg forkert siden min line er tør og hvad skal jeg ændre, så jeg for en blød og glat line igenConfused

Hjul - line og stang bliver skyllet efter HVER tur og jeg giver linen overnævnt behandling ca 5 gange om året.

K&B
Uwe
(Denne besked var sidst ændret: 25-04-2010 af 23:20 Uwe.)
25-04-2010 23:17
Adversering
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #2
RE: Velligeholdelse af line??.
Jeg synes jeg har langt bedre virkning af Tiemco's linedressing end mange andre, derunder også Loon. Smile
26-04-2010 07:48
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #3
Hej Uwe

Jeg kan ikke se at du gør noget forkert. Jeg bruger selv samme fremgangsmåde blot bruger jeg SA linedressing istedet for.

Det virker rigtigt godt på de liner jeg har brugt det på indtil videre

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
26-04-2010 09:07
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #4
Jeg kan kun tilslutte mig forsamlingen og sige at du gør det helt korrekt.

Benytter selv samme fremgangs måde, men gør som Jakob og Nikolai og benytter Tiemco eller S.A

Tiemco

S.A Linedressing

Lige kør den igennem fra ende til anden og tilbage igen, og op at hænge i nogen store løkker lige en kort stund så det kan suge lidt ind i linen inden den bliver spolet ind igen. Fungere super fint for mig og har ingen problemer med linerne indtil videre.. :-)

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
26-04-2010 10:20
Uwe

Herlev/Ballerup.
Besked: #5
Hejsa...

Takker for jeres svar og rådene. Hvis jeg har forstået det ret, kan det være min dressing som ik er "god" nok ( ved godt der er lige så så mange meninger som der er fluefiskereBig Grin).

Ud fra at i andre skriver i bruger noget andet en Loon, vil jeg så prøve en af dem og se om der er nogen forske. Så kommer der så lige et andet spørgsmålBlush, kan jeg "bare" skifte over til et andet mærke eller skal linen renses grundigt før skiftet Huh.

K&B
Uwe
26-04-2010 10:22
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #6
Hej Uwe

Et par ting at prøve inden du render ud og køber andre mærker Smile

Først så prøv at smide linen i en spand lunkent vand i et par timer eller mere. Dernæst så tricket med kluden indtil den ikke mere er beskidt. Når linen er helt tør, på med linedressingen, og når den har siddet et stykke tid, så er det tid til at pudse, altså en ren tør klud og så træk linen oigennem et par gange.

Hvis din line stadigvæk føles tør, altså mere tør en Rio's liner normalt føles, så er det nok tid til at kigge sig om efter en anden linedressing. Men så vidt jeg husker er Loon's meget lig Rio's egen.

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
26-04-2010 10:35
Uwe

Herlev/Ballerup.
Besked: #7
Hejsa...

Nu har jeg lige siddet og læst jeres respons på mit indlæg, der kan jeg se en rød tråd Undecided.

Den røde tråd er at i lader jeres line tørrer med linedress og i polerer efter, de ting har jeg ik været klar over og derfor ligger mit problem nok der.
Måden jeg har gjort det på er, at jeg har mens jeg spolede line gennem dresset og på spolen. Nu håber jeg at linen ik har taget skade og kan blive god igen, for der er sku ik noget bedre end når det heller bare spillerSmile..

Mange tak for hjælpe gutterShy.

K&B
Uwe
(Denne besked var sidst ændret: 26-04-2010 af 14:18 Uwe.)
26-04-2010 14:17
Adversering
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #8
Jeg hverken "forvasker" eller polerer. Jeg trækker bare linen igennem et viskestykke med linedressing and Bob's your uncle!
26-04-2010 17:30
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #9
Hej igen Uwe

Når jeg er grundig vasker jeg linen først, men jeg "polerer"/"pudser" aldrig linen. Linen bliver bare rullet på hjulet mens jeg lader den glide igennem en klud med linedressing.

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
(Denne besked var sidst ændret: 26-04-2010 af 17:41 Nikolai Kaad.)
26-04-2010 17:38
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #10
Hej Jakob

Du vokser også bilen når den er beskidt, istedet for at vaske den ik Wink

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
26-04-2010 20:19
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #11
Bahh Tongue

jeg må med skam i stemmen meddele at jeg er temmeligt sløset med at vaske min ellers fine bil :/
26-04-2010 20:39
Uwe

Herlev/Ballerup.
Besked: #12
RE: Velligeholdelse af line??. Update..
hejsa...

Mange tak for jeres råd og vejledningerSmile, var lige ude en lille time idag og mit problem syndes at være løst.

Det blev til et par hornfisk og dem som ik har prøvet det, smager de sku godt når de har været en tur i rygeovnen Big Grin...

K&B
Uwe
30-04-2010 23:17