Vest contra Chestpack
Allan Wermuth

Odense
Besked: #1
Vest contra Chestpack
Hej

Denne tråd er mest rettet imod tørflue- og nymfefiskere, som medbringer bredt udvalg af fluebokse for at dække en hver situation vi bliver udsat for .... Angel

Selv medbringer jeg normalt følgende bokse

Orvis tørflue- og nymfeboks, velegnet til mindre fluer - http://shop.go-fishing.dk/product.asp?product=3778

CF tørflue- og nymfeboks, velegnet til hacklede tørfluer og nymfer - http://shop.go-fishing.dk/product.asp?product=1620

Danica boks med lidt større rum til Majfluer - http://shop.go-fishing.dk/product.asp?product=8614

Fox Box til tunge nymfer

Desuden render man jo også rundt med forfangsmaterialer, flydemiddel, brilleetui og lidt andre småting man ikke kan være foruden Big Grin
Der skal selvfølgelig også være plads til en madpakke og en flaske vand/øl.

Mit problem er, at min gamle Orvis Super Wading Tac-L-Pak er ved, at være udtjent efter mere end 25 års brug ....... den føles også mindre end da jeg købte den Big Grin

Nu er det jeg vil vide, dels hvad i bruger af vest eller chest pack, specielt i relation til tørflue- og nymfefiskeri.

mvh
Allan Wermuth
(Denne besked var sidst ændret: 30-04-2010 af 10:08 Allan Wermuth.)
30-04-2010 10:08
Adversering
123

Besked: #2
RE: Vest contra Chestpack
Hej Allan,

Jeg brugte en overgang bæltetasker (CF og Fishpond) men det virker ikke super fedt synes jeg. Når man bukker sig generer de hvis de sidder foran, men umiddelbart kan de uden problemer holde 2 CF bokse + det løse. Alt efter hvor jeg fisker, så bruger jeg enten min Simms Vertical Master vest eller en Simms taske (http://www.simmsfishing.com/site/dry_cre..._09.html). Hvis jeg skal bruge hele arsenalet bruger jeg min vest, men hvis jeg fisker i f.eks. Grindsted, så ved jeg hvad jeg skal bruge, og der er én æske nok til mig - især om sommeren er det rart med kun en taske der sidder fast i vadebæltet. I min vest har jeg 2 store CF bokse, forfang, kikkert, tørfluefedt, samplenet mv. Der er den plads jeg skal bruge, men så heller ikke mere. Det fede ved netop denne vest er, at lommerne sidder vertikalt så de ikke fylder og generer under kast, men hvis du er vant til en gammel Orvis vest kunne du evt. kigge efter en af de nye G3 Simms vest. Patagonia laver nogen også der er ret fede, men jeg kan bedst lide Simms vestene. En decideret chestpack som sidder foran på brystet er svær at have med at gøre ift. at have 2 eller flere store CF bokse + alt det løse. Hvis den skal kunne holde del hele bliver den nærmest 40cm tyk Big Grin
30-04-2010 20:01
Allan Wermuth

Odense
Besked: #3
Hej Thomas

Tak for dit svar, jeg er også ret overbevist om, at det er en ny vest jeg skal have fundet. Simms Vertical Master ser rigtig fornuftig ud, men jeg må hellere få den prøvet først ......, må ned og se om Go-Fishing har den ;-)

Problemet med min Orvis vest er, at man ikke kan fylde alle de mange lommer, når man først har fået 2 af de store bokse hælt i hver sin vandrette lomme (i hver side af vesten).

Jeg vil også se om det ikke er muligt, og begrænse sig til de 2 store bokse, nymferne skulle jo nok kunne være der også ;-)

mvh
Allan
30-04-2010 20:34
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #4
Helt enig med Thomas - Vertical-vesten er lige i øjet - flueboxene er af vejen i forhold til "handling" af stang, hjul og line. Man mærker ikke, at man har den på Smile. Jeg har et par efterligninger (GA og Vision) af den gamle Simms, hvor æskelommerne sidder lidt lavere og i vandret stilling. De kommer ikke mere i brug.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
30-04-2010 21:43
123

Besked: #5
(30-04-2010 20:34)wermuth Skrev:  Jeg vil også se om det ikke er muligt, og begrænse sig til de 2 store bokse, nymferne skulle jo nok kunne være der også ;-)

Har du brug for så mange fluer at de ikke kan være i 2 store CF bokse? Smile Jeg har gået med to store CF boske med rum + skum, men har nu "oftret" den ene til fordel for en med rumdeler med skum. Jeg mener den hedder noget med 35787. Den har 8, 7 og 8 rækker til fluer og der smider jeg alle mine nymfer, emergers og spinners over i ved lejlighed. Dine danicaer bruger du alligevel kun 2 uger om året, så dem kan du have i en boks du tager med når det er nødvendigt og så midlertidigt bytter ud med din æske med småtterier Smile

[attachment=666]

Simms har lige lavet en ny Vertical vest som er meget fin, men den gamle er nu noget federe og gennemtænkt synes jeg Wink Loop laver også en vest med vertikale lommer, men den synes jeg ikke om, men smag og behag er jo forskellige så det kunne også være en mulighed. Ellers er der også den fra Patagonia. De har den hos Tackleshop og de har returret.

[attachment=667]
30-04-2010 22:05
Allan Wermuth

Odense
Besked: #6
Jeg synes, at den nye Simms Vertical ser fin ud, og så er den ikke proppet med lynlåse, som kan gå i stykker ;-)

Så vidt jeg har kunnet se, så har Patagonia vesten sådan nogle "underlige" lommer, som er buede på overkanten, altså ved lynlåsen. Gad vide om der kan være én af de store bokse i de lommer?

Iøvrigt, så tiltaler Simms Vertical mig også pga at den er lidt kort i det, klart en fordel når man er sydpå i Slovenien, hvor man af og til kommer ud for at skulle vade lidt dybt.

mvh
Allan
30-04-2010 22:40
dmj

København
Besked: #7
Jeg bruger også primært den gamle vertical master. Den kan i 95% af alle tilfælde indeholde mere gear and man får behov for. Jeg har ikke prøvet den nye og kan ikke udtale mig om den.

Den helt store force er at opbygningen af lommer gør at den meget sjældent er i vejen, noget som jeg mener er det helt store problem med en chestpack.

...in a world where most men seem to spend their lives doing things they hate, my fishing is at once an endless source of delight and an act of small rebellion...
01-05-2010 09:06
Adversering