flueline til geddefiskeri
schrøder

Mariager
Besked: #1
flueline til geddefiskeri
hej alle !!

Mangler et godt råd !!

skal ha købt en ny flueline til geddefiskeri, linen skal bruges på en guideline 9,6 fod # 7 har luret lidt på guidelines bullet line nogen der har erfaringer med den til geddefiskeri?? ellers findes der andre gode liner som nogen kan anbefale ?? skal jeg ha en flydende line eller med sinktip ?? jeg fisker både i sø og å .. jeg har indtil nu brugt et hjemmeklippet skydehovede lavet af en line fra artisan liner, men syntes ikk rigtigt det fungerer optimalt, den kan ikke bære de tunge fluer derhen hvor jeg vil.. håber på lidt hjælp fra jer !! så jeg kan få rigtig ram på naphans i år Big Grin

hilsen jesper..
02-05-2010 10:23
Adversering
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #2
RE: flueline til geddefiskeri
Jeg har tidligere brugt Vision Big Mama Den fungerede fint for mig.
Hvis det skal være skydehoved kunne det være Vision Ace

Mvh
Esben
02-05-2010 10:40
Holm

Besked: #3
Hej Jesper.

Jeg har ikke meget erfaring med gedde fiskeriet. Vi praktiserede det lidt i vinters da vandet i fjorden var stift. Flere ture til Gudenåen gav en del gedder, vi brugte synke 6 liner, med relativt kort nylon forfang og en stump wire. Det fungerede udemærket. Til åen vil jeg tro at synke liner er et must, men det kan være andre og mere rutinerede fiskere har en anden mening :-)
Jeg brugte et Scierra synke 6 skydehoved, på en #7 stang. Jeg kan ikke huske den specifikke vægt på skydehovedet, men efter Scierras normering passer det til en 7'er. Jeg ville nok gå en klasse ned på linen i forhold til stangen, især med de store og ofte tunge fluer der bruges.

Bo.
02-05-2010 10:50
schrøder

Mariager
Besked: #4
hej esben
tak for svar, har jo faktisk et vision ace skydehovede som jeg bruger i mariager fjord og på kysten, har dog aldrig tænkt på det som en mulighed til geddefiskeri .. det kunne jo så bruges til sommergeden da det er flydende .. og så måske en wf big mama med sinktip til gudenåen p.g.a den stærke strøm, forfang hvad bruger du der ?? har selv brugt 100-120 cm 0,61 fluorocarbon syntes bare det er svært at holde nede i åen selv med en synkeline..
hvis jeg køber en big mama line skal den så være en klasse over min stang, det bliver man rådet til med guidelines bullet line..

hilsen jesper..
02-05-2010 11:09
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #5
Jeg har brugt ca. samme længde forfang 0,58 mono og havde ikke problemer med at holde det nede.
Jeg kan ikke se nogen grund til at vælge et # højrere end stangen,jeg har aldrig gjort det og kommer heller ikke til det.

Mvh
Esben
02-05-2010 12:37
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #6
Hej Schrøder

Hvis du vender ACE hovedet modsat så kan det bære rigtigt store fluer (med den tykke bagtapering forrest). Hvis du bruger ACE hovedet som tiltænkt så skal du ikke forvente at kunne bære ret store fluer.

Venligst

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
(Denne besked var sidst ændret: 02-05-2010 af 13:07 Jan Fensten.)
02-05-2010 13:06
schrøder

Mariager
Besked: #7
hej Esben og Bo !!

tror den big mama line skal studeres nærmere .. kan se at man kan få den med synke 4 på hovedet og synke 3 på running delen.. takker mange gange for hjælpen !! kom så naphans så kører vi Wink
02-05-2010 13:19
Adversering
schrøder

Mariager
Besked: #8
og tak til jan osse det må jeg prøve ..
02-05-2010 13:20
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #9
Hej Schrøder

Vision nævner muligheden på deres hjemmeside:

http://www.visionflyfishing.com/page.php...32&pid=132

Venligst

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
(Denne besked var sidst ændret: 02-05-2010 af 14:05 Jan Fensten.)
02-05-2010 14:04
Rasmus Bech

Randers
Besked: #10
Lawson Intermediate, klippet ned til ca 8 mtr. Det fungerer fint i Gudenåen.

Rasmus

To argue on the internet is like running in the Special Olympics,even if ya get the Gold your still retarded
04-05-2010 11:38
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #11
(02-05-2010 10:23)schrøder Skrev:  hej alle !!

Mangler et godt råd !!

skal ha købt en ny flueline til geddefiskeri, linen skal bruges på en guideline 9,6 fod # 7 har luret lidt på guidelines bullet line nogen der har erfaringer med den til geddefiskeri?? ellers findes der andre gode liner som nogen kan anbefale ?? skal jeg ha en flydende line eller med sinktip ?? jeg fisker både i sø og å .. jeg har indtil nu brugt et hjemmeklippet skydehovede lavet af en line fra artisan liner, men syntes ikk rigtigt det fungerer optimalt, den kan ikke bære de tunge fluer derhen hvor jeg vil.. håber på lidt hjælp fra jer !! så jeg kan få rigtig ram på naphans i år Big Grin

hilsen jesper..

Hej Jesper

Jeg bruger til geddefiskeri en RIO Outbound Short WF7 til min Guideline LeCie 10' #7. Den fungere rigtigt godt med selv meget store flashfluer. Fungerer ligeså godt eller bedre end Ace hoved monteret omvendt efter min mening.

Hilsen

Lars T.

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
04-05-2010 16:22