Polariserende briller
dmj

København
Besked: #1
Polariserende briller
Enhver lystfisker der jævnligt bevæger sig rundt på internetfora er stødt ind i en masse indlæg omkring hvilke solbriller der er bedst, en del af os har selv stillet spørgsmålet.

Svarene er ofte forskellige og uhåndgribelige, for hvordan skal vi vide hvad svarer har af forudsætninger for at svare? Har han kun benyttet sig af briller i 500 kr's klassen og været tilfreds med dette, betyder det jo ikke at han har belæg for at udtale sig om de er bedre eller anbefalelsværdige over dyrere briller. Det samme gør sig gældende med grejnørden der kun køber det dyreste, kan hans behov dækkes med et par briller til 500 kr eller måske et par briller til 200 kr?

Jeg synes ikke svaret var at findes derude, så jeg har i nogen tid gået og tænkt på hvordan man kan lave sin egen uvildige test. Det jeg er kommet frem til er ikke den endegyldige sandhed, men et skridt i den rigtige retning, i mine øjne.

Mine briller benyttes ofte til at spotte fisk, noget som kan være mere eller mindre svært alt efter forholdene, men i nogle tilfælde er det marginaler der udgør om man ser fisken eller ej og derfor vil jeg gerne have det bedste udgangspunkt. Hvis man blot benytter brillerne til at dæmpe sollyset tror jeg enhver polariserende og UV filtrerende brille vil leve op til alle krav.

Jeg er absolut ikke ekspert på dette område, så hvis nedenstående er forkert, mangelfuldt eller har behov for uddybning så er det hjerteligt velkomment.

Lidt information omkring min fremgangsmåde. Dagens LCD skærme benytter et polariserende filter til at opnår mørke i billedet, dette betyder at det lys der kommer fra en af disse skærme faktisk er filtreret så det er horisontale bølger. Derved kan vi, teoretisk, blokere alt lys ved at montere et vertikalt polfilter (vores solbriller, roteret 90 grader).

Baggrunden består af et tekst dokument med hvid baggrund, uden tekst, altså en ensartet hvid baggrund. Brillerne er herefter monteret i en 45 graders vinkel foran skærmen. Her kan man nu se eventuelle ujævnheder i polariseringen da denne vil tillade lysgennemtrængning i nogle områder hvis den ikke er ensartet.

Den første brille der skulle igennem testen var mine efterhånden aldrende Loop Eyes 3. Jeg har som sådan været vældig tilfreds med dem og de har hjulpet mig til at fange mangt en fisk.
Som man kan se på billedet er polariseringen ikke helt jævn og har især mangler i kanterne:
[Billede: Loop.JPG]

Den anden brille er et par Costa del Mar Permit med deres 400 glas i Amber.
Som man kan se på billedet er polariseringen umiddelbart perfekt og uden afvigelser:
[Billede: Permit.JPG]

Den næste brille er et par Costa del Mar Zane med samme glas som i Permit modellen.
Endnu en gang er polariseringen perfekt:
[Billede: Zane.JPG]

Den sidste brille er et par Costa del Mar Fisch endnu en gang med 400 Amber glas.
Også her er polariseringen perfekt:
[Billede: Fisch.JPG]

Fælles for alle billederne er at det nederste glas er en smule lysere end de andre (undtagen på Fisch modellem). Dette skyldes vinklen til skærmen, glassene sidder i et buet stel og stængerne har forskellige udformninger hvilket gør det meget svært at sætte dem 100% rigtigt op i et kontor-testmiljø. Jeg mener dog at testen klart viser en forskel i glassene.

Costa del Mar brillerne var udlånt af www.sportshuset.eu, ikke til test formål, men blot for at lade mig bestemme hvilket stel jeg skulle bruge.

Hvis andre har mod på at teste deres briller på samme måde, så benyttede jeg en lille kasse med en elastik rundt om til at holde den ene stang på brillerne, dette blev så placeret foran skærmen og der blev taget et overeksponeret billede for at fremhæve polariseringen.

Det kunne være sjovt at se hvordan de forskellige mærker klarer sig og få afklaret om der er en forskel imellem pris og kvalitet. Jeg mener at jeg i sin tid gav 1100 kr for mine loop briller og Costa del Mar Zane modellen koster 1250 kr, så her er der ikke den store prisforskel, men en markant forskel i polariseringen.

...in a world where most men seem to spend their lives doing things they hate, my fishing is at once an endless source of delight and an act of small rebellion...
(Denne besked var sidst ændret: 21-01-2011 af 08:48 dmj.)
06-05-2010 11:41
Adversering
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #2
RE: Polariserende briller
Jeg ÆLSKER min costas, men om jeg kan mærke den helt store forskel fra mine gamle loop eyes eller guidline?

Svaret er : Ikke det fjerneste

/Allan

http://www.customflies.dk
06-05-2010 13:11
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #3
Fed test by the way. Mere af det.
Have some green.

/Allan

http://www.customflies.dk
06-05-2010 13:12
dmj

København
Besked: #4
Jeg tror heller ikke jeg vil mærke den store forskel ved vandet, jeg har dog ikke prøve mine costas i aktion endnu, så jeg ved det ikke med sikkerhed.

Ideen kom egentligt af at de råd der blev givet omkring køb af briller ofte var uhåndgribelige og der ikke var nogen klare svar på om der var forskel på polariseringen.

Nu er der da bevis for at der er forskel, men om den er til at føle i praksis skal jeg ikke gøre mig klog på Smile

Det er desuden en god måde at se om ens skærm er beskidt på. Skidt vil bryde lyset som så vil fremtræde lyse i forhold til resten af skærmen når man ser igennem glasset Wink

...in a world where most men seem to spend their lives doing things they hate, my fishing is at once an endless source of delight and an act of small rebellion...
06-05-2010 13:20
Niels O Haugset

Ajstrup/ Hadsund
Besked: #5
Sidste år var jeg inde hos Almas i Ålborg for at prøve overtræks briller. Der var anbragt et kort på et bord, hvor på der ville komme en fisk frem når man anvendte polaroide briller.Jeg prøvede alle som var i foretningen,der er kun et navn som jeg husker og det er nok fordi det var klart og tydeligt for mig de bedste,jeg kan bare huske en markant forskel . Det mærke jeg absolut syns var NR 1 var coccon. jeg ved ikke om man kan få det mærke som almindelig solbrille. Jeg købte aldrig en brille men gik til optiker og betalte mange tusinde for et par som nok er super, men til sommer skal cocon sgu afprøves, Det kan godt være man ligner en båtnak, men de virkerCool

MVH Niels
06-05-2010 16:04
123

Besked: #6
Man skal også huske på andre faktorer end selve POL filtret. Det er klart at POL filtet er vigtig for nogle lystfiskere (undertegnede inklusive hvis kysten er undtaget foregår 99% af mit fiskeri som sightfishing), men for mig er pasform og holdbarhed også ting jeg overvejer nøje inden et køb. Jeg køber f.eks. ALDRIG igen briller med platslinser. Mine Action Optics sidder perfekt på mit hoved. Det ene par købte jeg "brugt" og det var fordi fordi sælgers øjenvipper stødte på glasset!

Jeg synes dog ikke der skal de helt store videnskabelig tests til, for at vise hvad der er gode og mindre gode POL filtre. Kigger du på chrom eller andet med genskin en dag hvor solen blærer sig, så er det efter min mening ganske tydeligt hvad der er værd at smide dine penge efter Wink
06-05-2010 16:39
dmj

København
Besked: #7
(06-05-2010 16:39)schreiber Skrev:  Man skal også huske på andre faktorer end selve POL filtret. Det er klart at POL filtet er vigtig for nogle lystfiskere (undertegnede inklusive hvis kysten er undtaget foregår 99% af mit fiskeri som sightfishing), men for mig er pasform og holdbarhed også ting jeg overvejer nøje inden et køb. Jeg køber f.eks. ALDRIG igen briller med platslinser. Mine Action Optics sidder perfekt på mit hoved. Det ene par købte jeg "brugt" og det var fordi fordi sælgers øjenvipper stødte på glasset!

Jeg synes dog ikke der skal de helt store videnskabelig tests til, for at vise hvad der er gode og mindre gode POL filtre. Kigger du på chrom eller andet med genskin en dag hvor solen blærer sig, så er det efter min mening ganske tydeligt hvad der er værd at smide dine penge efter Wink

Helt enig, men pasform er en individuel ting som kan være svær at anbefale da vi allesammen render rundt med forskellige hoveder. Det er desuden heller ikke kun pasform, men også om de lukker lys ind fra siderne osv.

Kvaliteten af polfilteret er forskellig, det kan man hurtigt se ud fra billederne og i nogle tilfælde ud fra erfaring. Jeg synes dog at billederne giver et meget godt indblik i forskellen på kvaliteten af polarisering. Jeg synes det kunne være skægt at spæde flere modeller til for på den måde at få en uvidenskabelig, men alligevel håndgribelig ide om kvaliteten af polariseringen blandt producenterne Smile

06-05-2010 17:22
Adversering
jensen

Kolding
Besked: #8
Hej Niels!
Har selv de omtalte coccon briller med gule glas. De er til at hægte ud over mine normale "cola-bunde", men ud over at man ligner en butnakke, da de er temmelige store, er de rigtig gode Cool
mvh
Flemming
07-05-2010 08:48
Peder Lisberg

Besked: #9
Jeg vil lave en med mine serengetti.

Smok me a kibber, i'll be back for breakfast
07-05-2010 09:49
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #10
Hej

Cool test DennisSmile

Jeg har lavet testen med henholdsvis mine Loop og et par hulens dyre Ray Ban med glaslinser (som jeg ikke bruger til fisk!). Forskellen er lige så markant som den dine billeder viser. De dyre lukker fuldstændig mens mine Loop eyes er Ok på midten men ringtere i kanten.
Jeg skal se, om jeg får tid til at lave en fotoopstillingCool

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
07-05-2010 17:54