Shimano Speedmaster AX
Michael Jørgensen

Besked: #1
Shimano Speedmaster AX
Hej alle Smile

Skal til at have ny spinnestang, det skal være en 10 fods.
Har overvejet Shimano Speedmaster AX.
Før jeg kaster mig ud i et evt. køb af denne, ville jeg gerne lige høre om erfaringer, fordele, ulemper og eventuelle alternativer til denne stang?
Det skal siges at budgettet ligger på 1500,- som det højeste.

Knæk & bræk Smile
Michael
12-05-2010 10:13
Adversering
Morten E.

Klarup
Besked: #2
RE: Shimano Speedmaster AX
Hvad skal den bruges til? Og hvad vejer dine blink?

Kender ikke speedmasteren, men har læst meget positivt om den.

Til spinnefiskeri kan Fenwick Ironfeather II 10 fod kastevægt 8 - 32 gram anbefales. Det kræver dog, at dine blink ikke er lettere end ca. 10 gram. Den kan fås fra 799,- eller 999,-

Skal den også bruges til bombarda er Ironfeatheren efter min opfattelse ikke egnet (lidt for stiv, hvilket nemt giver linekludder ved bombarda-flodet).

Hilsen Morten

Der er en hårfin grænse mellem at fiske og stå på bredden og ligne en idiot (Steven Wright)
12-05-2010 10:37
Michael Jørgensen

Besked: #3
Den skal primært bruges på kysten efter havørred. Blinkene vejer fra 16-24 gram, stangen skal meget gerne også kunne bruges til fiskeri med bombarda!
12-05-2010 10:42
lars løve lund

Besked: #4
hej Michael. jeg fisker også med Fenwick Ironfeather II 10 fod kastevægt 8 - 32 gram den stang er virkelig fantatisk til lige netop de blink og fiskeri du beskriver der. og jeg har ikke problemer med at fiske bombarda med den. har den faktisk både i 9 og 10 fod. tag ud i en grej butik og prøv at holde den, den er både let og dejliig at holde om..... og som morten skriver kan du let få den for 1000kr.... kig lige det her link.

http://www.jagtogfiskerimagasinet.dk/kat...-Spin.html
12-05-2010 13:35
Frederik

København N
Besked: #5
Hej Michael
jeg har ikke AX men den ældre version af speedmasteren og elsker den, jeg har haft Ironfeather som jeg synes er fin, men blev meget hurtigt træt af det mega lange baghåndtag som mine korte arme ikke kunne forlige sig med og så at der ikke er meget fight at mærke med de mindre fisk som man oftest fanger.

Min speedmaster hedder 9´med kastevægt 15-40 og den dybe aktion gør den også velegnet til bombarda, jeg har dog ikke meget erfaring med bombarda på stangen. Jeg har flere gange set den gamle speedmaster til under 1000 kr og med keramiske øjer istedet for de titaniums øjer der sidder på Ironfeatheren som larmer når man fisker med superliner. Eneste anke er at monteringen ikke er fantastisk, men det er ironfeatheren så bestemt heller ikke.

K&B

Mvh Frederik

http://www.vimeo.com/inwaders
http://www.facebook.com/inwadersmedia
12-05-2010 15:10
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #6
Jeg har en 11 fods speedmaster. Lækker stang og lækker stangserie. Hvis du også døjer med lange baghåndtag, så tjek den model der hedder Cardiff. Den fåes til 1500 Smile
12-05-2010 16:40
Sølvræven
Gæst

Besked: #7
Hej Michael,

Jeg synger i samme kor som Fredrik og Jakob...........

Jeg har både Iron Featheren og SpeedMasteren.......og her er ingen tvivl om hvilken stang der er nummer 1.

SpeedMasteren er super let og drøn stærk......

[Billede: nytnyt081.jpg]

Venligst

Claus,
12-05-2010 18:07
Adversering
Michael Jørgensen

Besked: #8
Super! Takker mange gange for alle svarene.
Dejligt forum Smile
12-05-2010 19:12
Janus H.

Djursland
Besked: #9
Hej Michael Smile

Jeg har også en fenwick ironfeather , godt nok den nye 4 delte med sic øjer. Min er en 9 fods 6-24gr, den egner sig slet ikke til bombarda efter min mening. Det er helt sikkert en fed stang, som kaster fantastisk, men shimano stængerne er bare federe og ikke mindst lettere Smile

Speedmaster, technium, aspire & lesath er de dyrere shimano stænger jeg har været i kontakt med.
13-05-2010 08:25
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #10
(13-05-2010 08:25)Janus H. Skrev:  Hej Michael Smile

Jeg har også en fenwick ironfeather , godt nok den nye 4 delte med sic øjer. Min er en 9 fods 6-24gr, den egner sig slet ikke til bombarda efter min mening. Det er helt sikkert en fed stang, som kaster fantastisk, men shimano stængerne er bare federe og ikke mindst lettere Smile

Speedmaster, technium, aspire & lesath er de dyrere shimano stænger jeg har været i kontakt med.

- og så har Fenwick-stængerne en fantastisk hjulholder. Dejlig varm og håndvenlig kork omslutter hjulfoden. Der er bare det lille , for mig helt uforståelige, problem, at de hos Fenwick altid konsekvent har monteret hjulholderen omvendt, således at man holder på stangen på det eneste sted, hvor der IKKE er kork!!? Angry De har gjort det i årevis - de andre mærker kan finde ud af det, men FenwickHuhHuhHuh Er der en fornuftig forklaring?

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
13-05-2010 09:06
Janus H.

Djursland
Besked: #11
(13-05-2010 09:06)Brandt Skrev:  
(13-05-2010 08:25)Janus H. Skrev:  Hej Michael Smile

- og så har Fenwick-stængerne en fantastisk hjulholder. Dejlig varm og håndvenlig kork omslutter hjulfoden. Der er bare det lille , for mig helt uforståelige, problem, at de hos Fenwick altid konsekvent har monteret hjulholderen omvendt, således at man holder på stangen på det eneste sted, hvor der IKKE er kork!!? Angry De har gjort det i årevis - de andre mærker kan finde ud af det, men FenwickHuhHuhHuh Er der en fornuftig forklaring?

Dette er faktisk et ret stort irritations moment med IF stangen, og man har desuden tendens til at løsne hjulholderen i kastet.... Jeg har dog vænnet mig til at spænde den efter engang imellem.
15-05-2010 12:15