X vs. MX
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #1
X vs. MX
Da det ellers ender med at jeg må ha en Scott tattoo er jeg nødt til at gå andre veje Dodgy

Valget står mellem CTS Affinity X og MX - som ren kyststang i kl. 6.

Jeg mangler lidt indput for og imod den ene eller den anden - så hvis de af jer der har truffet valget vil fortælle lidt om hvad og hvordan og hvorfor I har valgt som I har såeeee...... Huh

vh
Peter

Peter

"There is nothing permanent except change"

http://prmulbjerg.wixsite.com/pmrodandknifeco
(Denne besked var sidst ændret: 12-05-2010 af 23:41 PeterMulbjerg.)
12-05-2010 23:33
Adversering
Henrik Thomsen

Møldrup Jylland
Besked: #2
RE: X vs. MX
hey peter
jeg synes da du skal prøve og kontakte claus fra ussingbech.dk, de er nemlig så flinke og sende dig begge stænger så du kan prøve dem. Det er jo ikke så vigtigt hvad vi synes om stængerne.

Når det så er sagt, så er jeg helt tosset med x'erne, de har fint med kraft i bunden men helt uden og blive for stiv. Den er meget behagelig og fiske med og kaster efter mine behov - fantastisk..

Venligst Henrik Thomsen
------------------------------------------------------------------------------
Som modvægt mod livets mange sørger har himlen skænket mennesket 3 gaver: Håbet, søvnen og SAGE!
13-05-2010 07:40
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #3
Hej Henrik,
du har fuldstændig ret - jeg bør prøve begge stænger og når du nu siger at de gerne sender begge stænger så vil jeg nok benytte mig af det. Men derfor er jeg nu alligevel nysgerrig i forhold til at høre hvad der har gjort at den enkelte har valgt den ene frem for den anden. F.eks. er jeg ikke ude efter en typisk amerikansk saltvandsstang med stiv bund og blød top jeg har tidligere haft en CTS Affinity et eller andet som jeg ikke kan huske mere og syntes ikke den var min stil. Så derfor er det fint at høre fra dig et det ikke er tilfældet med X'eren :-)

vh
Peter

Peter

(Denne besked var sidst ændret: 13-05-2010 af 13:11 PeterMulbjerg.)
13-05-2010 13:10
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #4
Jeg følger lige denne tråd grundigt, da jeg også selv går med tankerne om de stænger..

Personligt overvejer jeg stærkt en CTS Affinity X til kysten, da jeg godt kan lide de hurtige stænger og passer til mit temperament.

Men glæder mig til at høre hvad du kommer frem til Peter og din konklusion på dem begge når du har prøvet dem

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
15-05-2010 15:23
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #5
Hej Klaus.

Hvorfor svigter du tcx'en?
15-05-2010 16:36
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #6
Svigter tcx `?? never..

Bestiller isteden en mere her om 14 dage når løn kommer ind. Så skal jeg også have en 7'er.. hehe.. (1 gang tcx, altid tcx.. ) Cool

Men man går aldrig ned på grej.. CTS stangen er mere for at prøve dem, og lave en til kæresten så hun kan komme ud og lære det også Big Grin

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
15-05-2010 16:55
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #7
Ok Smile

jeg har selv luret lidt på den Bjarne Lauersen har sat til salg. Hjemmebyg med halfwells håndtag. Også #7 iøvrigt.
15-05-2010 20:33
Adversering
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #8
Hej Ole,
det endte med at jeg (som vel efterhånden den eneste herinde - du svigter jo også nu) holder fast i Scott stængerne Cool

Fandt ud af at min SES 906'er nok i virkeligheden er den prefekte allround stang til min "stil" og at jeg i reelt set ikke behøver andre stænger til 80 % af det fiskeri jeg dyrker lige nu - de sidste 20 % søger jeg nu efter en SES 8'er (håber den er lige så perfekt) til at dække.

Scott tattoo'en spøger stadig - skal bare lige finde et sted til den og DeYoung "tværeriet" :-)

vh
Peter

Peter

18-03-2011 10:03
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #9
Godt Ole, blev helt bange for at være helt alene tilbage :-)

Scott tattoo - det er såmænd bare det ovale hvid/røde logo placeret midt i alle farverne - er slet ikke begyndt at designe endnu. Det vil vise sig om modet holder til logo'et :-)

Jeg kender ikke X2S stængerne - SES, 3-delte og enkelte 6-delte, er en hurtig klinge med forholdsvis stiv spids som arbejder pænt ned i klingen, meget allround kan man sige (er altså overhovedet ikke god til at beskrive den slags).

Hvis nogen har en SES 8'er de vil af med kunne jeg godt være interesseret :-)

vh
Peter

Vedhæftede Fil(er) Billede(r)

Peter

(Denne besked var sidst ændret: 18-03-2011 af 17:14 PeterMulbjerg.)
18-03-2011 17:05
slidte

Besked: #10
har selv en X #6 & MX #7 syntes at mx er lækker til de kortere kast og mere delikate præsentationer og x er en fræk kraftkarl. som er den pind jeg oftest benytter på kysten. er pt ved og få monteret en X #5 #7 og når pengene er der skal der nok osse et par extra MXèr i hus fx #3-5 har osse en scott s4s som er super :-) alle 3 pinde er hammerende lækre på hver deres måde :-)
18-03-2011 17:08
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #11
(18-03-2011 17:18)Ole Bjørn Hansen Skrev:  Og nu er Orvis så begyndt at kopiere Sage's (oprindeligt Fenwicks/Don Greens) filosofi om bløde spidser og stive bundstykker (reserve power)

Hej Ole - hvilken Sage-aktion er det mere præcist at Orvis forsøger at efterligne? Hvis det er TCR/TCX du mener- ja så er det bestemt ikke lykkedes for dem - der er stor forskel.

- Og mht Loomis og asiatisk stil, så mener jeg nu at Loomis kører en lidt halvtarvelig old-western- style på flere at deres serier. (Har netop haft en 11 fods Stinger 7'er på prøve - den var ret flot i øvrigt).

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
18-03-2011 23:47
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #12
(18-03-2011 17:18)Ole Bjørn Hansen Skrev:  Tak for beskrivelsen af SES; det med den stivere spids og en jævn aktion er jo essensen af Scott's aktionsfilosofi - og det der gør dem til noget særligt: Orvis forsøgte i næsten 2 dekader (til og med T3) at lave samme type af aktion uden det på nogen måde lykkedes dem... Angel Og nu er Orvis så begyndt at kopiere Sage's (oprindeligt Fenwicks/Don Greens) filosofi om bløde spidser og stive bundstykker (reserve power) parret med ideerne fra Loomis om en usædvanligt tarvelig asiatisk-inspireret montering i deres top-serie, Helios... Det er vist kun på Fyn, man kan sælge den slags for kr. 6000,- ... ! Tongue

Måske kunne du vænne dig til tanken om Scott-logoet som tattoo ved at lade det være dit profilbillede for en stund...?! Cool

Det kunne da godt være Ole, men jeg tror nu jeg venter med profilbillede indtil jeg enten fanger en fisk der er værd at prale med eller indtil den nye tattoo er færdig Rolleyes

Mht. Scott aktionen så syntes jeg de med S3 modellerne var på vej ud på et sidespor - som jeg oplever både S3 og S3S så havde de netop blød top og stiv bund og det er ikke lige min kop te.
Men jeg har en S3 6'er tilbage og den er faktisk en ok tørfluestang, måske netop på grund af den lidt "slappe" top, men en favorit bliver det ikke (købte den kun fordi jeg skulle skiver den der artikel om birkebarkshåndtag).

Jeg har netop købt en 8 fods S4S 8'er som jeg endnu ikke har kastet med, men den obligatoriske viftetest tyder på at de er på vej på rette spor igen. Men nu har jeg som sagt heller ikke haft en line på den endnu Dodgy

vh
Peter

Peter

(Denne besked var sidst ændret: 19-03-2011 af 14:30 PeterMulbjerg.)
19-03-2011 14:27