springring mellem blink og krog. på gennemløbsblink
lars løve lund

Besked: #1
springring mellem blink og krog. på gennemløbsblink
Hej allesammen. kunne godt tænke mig at høre hvad jeres erfaring med springringe i mellem krog og gennemløbsblink er.... først vil jeg starte med at fortælle jeg er noget i tvivl her. feks. når man ser de film der hedder havørredens hemmeligheder. der bruger thomas hansen stort set altid en springring mellem enten en enkeltkrog eller en trekrog og blinket. er det bare for at få lidt afstand ned til krogen eller er det for at krogen skal kunne bevæge sig mere frit. ??? samtidig bruger han en flettet line og kunne forstille mig den er ca 0,14. og det er jo ikke meget når vi snakker tykkelse af en line. her kommer så min teori. hvis man nu får en fisk på krogen, og den rusker godt med hovedet for at komme fri igen vil den tynde flettet line så ikke på et tidspunkt evt. glide igennem springringen, når nu den ikke er tykkere end 0,14 ? hvis man nu er uheldig. jeg viser det her med et stykke rød snor så man kan se hvad der er jeg mener.. et andet billede er hvis man nu undlader og bruge en springring og bare bruger en lille gummi perle til at beskydte knuden med. det vil være meget mere sikkert syntes jeg. og i vil også kunne se der ligger en enkeltkrog nederst fra owner model. 5106R-121 den har nemlig en rund ring der er loddet sammen hvilket er smart!!! syntes jeg. dog er krogen tyk og der med lidt kloddset. og jeg har ikke kunnet finde den model med lodningen i en trekrogs model... vil gerne høre fra jer af. om det med springringen holder fint, eller om i har mistet fisk pga det... vh Løve

Vedhæftede Fil(er) Billede(r)

14-05-2010 17:33
Adversering
Sølvræven
Gæst

Besked: #2
RE: springring mellem blink og krog. på gennemløbsblink
Hej Lars,

Bruger aldrig andet end en "bussemand" eller perle som stop, formålet med perlen er jo netop at beskytte knuden mod slitage......

Jeg kunne aldrig drømme om at binde blinket ind direkte med fletlinen, bruger altid et stykke monofil slagline, en o.15 fletline holder ikke alverden under pres hvis den ligger og "gnaver" op af en kant....

Venligst

Claus
14-05-2010 17:55
Frederik

København N
Besked: #3
Hej Lars
Først vil jeg sige at jeg ikke har prøvet at miste fisk pga. at linen har arbejdet sig ud af springringen, men jeg har prøvet at linen har arbejdet sig lidt ind i springringen, og bruger derfor ovale springringe, men de er ikke så solide, ihvertfald ikke dem jeg har, så har derfor taget den svejsede ring fra en brugt owner ringed flyliner som den du fremviser og sat den sammen med en normal springring som så sidder på krogen. Det funger og så slipper man også for at skulle planlægge hvor på springringen at man vil have knuden til at sidde, for det er ens hele vejen rundtSmile

Det er en dyr løsning medmindre man har gemt de owner kroge der er slidt ned da en pakke koster 59 kr for 6 kroge (og jeg er enig, de er meget tykke i godset, men min fiskemakker bruger dem altid og fanger fint til trods)! Men mine 2 ringe har fulgt mig længe så hvis man ikke smider mange gennemløbere væk så burde det være muligt. Jeg og en del andre gennemløbs brugere har søgt efter svejsede ringe og kun fundet at man i karpe/mede verdenen bruger nogen, de er bare ikke runde i godset men har lidt en kant som jeg egentlig helst vil undgå, derfor er det blevet ved de 2 gamle og ovale springringe som backup. her er lidt om emnet: http://www.lystfiskerens.net/forum/viewt...line#p2492

mht. slagline så er det vist et spørgsmål om personlig præference, jeg kan se fordele og ulemper i begge dele, men bruger ikke slagline og har ikke prøvet at min line har knækket ved fight og kan godt rette en owner s-61 krog ud ved bundhug med min 0.15 sufix matrix pro så den burde kunne klare en 10 kilos overspringerBig Grin hvis du vil læse gode lange diskussioner om emnet så kig her: http://www.lystfiskerens.net/forum/viewt...e&start=15
Lige denne tråd starter ikke som et slagline emne, men læs videre og så kommer det, ellers ved jeg at emnet har været oppe på det fora ofte og at det er nogle erfarne drenge der bruger/brugte det, god fornøjelseCool

Mvh Frederik

http://www.vimeo.com/inwaders
http://www.facebook.com/inwadersmedia
14-05-2010 21:06
lars løve lund

Besked: #4
hej Frederik.
nu har jeg prøvet det med at bruge ringen fra en af de owner kroge der og monteret en springringen og en krog. og det syntes jeg det dur kanon godt. og ja det er en dyr løsning, men pyt med det, jeg smider sjælent blink væk. så det kan jeg godt leve med. jeg bruger sjældent slagline, faktisk kun hvis jeg fisker med blink som kan snurre rundt om sig selv ved spinstop. da folk påstår at blink snurre bedre rundt på monofol line.

lige et andet spørgsmål. binder du nogle gange din flettet line direkte på krogen og så bare en perle eller to til og beskytte knuden. ? istedet for ringen og springringen og så krogen..... ???
31-07-2010 00:59
Stevnsfisker

Besked: #5
Hej Lars

Som du sikkert allerede kan fornemme, så er der en tendens til, at der går raketvidenskab i opsætningen af et gennemløbstackel. Det er der ingen grund til, og det gælder om, at du finder en løsning som virker for dig.

Begrebet "slagline" bliver brugt igen og igen, og det er ikke en korrekt betegnelse. Når der tales om "slagline" i forhold til et gennemløbstackel, så er der alene tale om et forfang af monofil line eller fluocarbon på 60-100 cm.
Slagline i ordets oprindelige betydning er et stykke line i hele stangens længde, og gerne også et par omgange på spolen, som har til formål at minimere slidt på hovedlinen i forbindelse med lange kast med tunge agn - noget som jeg har forstået bruges af surfcastere. Derfor er slagline en forkert betegnelse når vi taler om gennemløbstackel.

Argumentationen for at benytte et sådant forfang er forskellig fra fisker til fisker. Niels Vestergård f.eks. bruger et forfang af 1 m længde foran sin 0,17 Fireline, når han fisker med tunge gennemløbere, og begrundelsen herfor er, at den monofile line er mere usynlig end fletlinen.

Mit argument for at bruge et monofilt forfang er, at det er lettere at skifte sin agn, især når man står ude på 1. revle og ikke gider gå ind på land for at skifte. Det er 10 gange nemmere at trække gennemløberen på en monofil line end på en fletline.

Argumentationen mod at bruge et monofilt forfang er ofte, at jo flere svage led, jo større chancer for at miste fisken. Fint nok, men med den rigtige knude til sammenføjning af de 2 liner er der ingen problemer, og jeg har brugt forfang i snart 10 år uden at have mistet fisk på den bekostning.

Med hensyn til ringene, så bruger jeg en almindelig 4 mm rustfri springring nærmest krogen, samt en oval svejset ring i 6 mm til at binde linen i. Der er ingen som helst grund til betænkeligheder ved, at der er lidt kant på den ovale ring, den kan ikke skære en line over. Til sidst har jeg altid en lille perle til at beskytte knuden.

Hvis man ikke er tryg ved de ovale ringe, så kan man købe nogle kuglelejesvirvler, som ofte er forsynet med 2 svejsede ringe, der som regel er helt runde. Dem klipper man bare af og bruger i stedet, og det er helt sikkert en billigere løsning end at skrælle en Owner Ringed FlylinerDodgy

Du kan se min standard opsætning her http://www.stevnsfisker.dk/kystwoblere.html - scroll ned til bunden af siden

Der er kun én ting man skal huske, såfremt man vælger at benytte monofilt forfang, og det er, at man et par gange under fiskeriet lige tjekker knuden, hvor de 2 liner er sammenføjet. Der er et enormt pres på den knude, især når man fisker med tunge gennemløbere, så det kan godt betale sig at kigge den efter.

Nogle vælger at skifte forfanget efter hver tur, men jeg kan nu godt tage en 3-4 ture med samme forfang, og jeg skifter det først når det er blevet for kort.
Jeg bruger Drennan Double Strength 0.41 mm, men der er et utal af muligheder på markedet. Personligt er jeg ikke glad for at bruge fluocarbon, det er for stift og uhåndterligt efter min mening.

Men prøv dig frem og find den løsning der passer dig bedst.
(Denne besked var sidst ændret: 31-07-2010 af 09:01 Stevnsfisker.)
31-07-2010 08:53
lars løve lund

Besked: #6
Hej Stevnsfisker.

ja du har helt ret i, at der går raketvidenskab i opsætningen af et gennemløbstackel. men efter at have læst det du skriver her og det der er inde på din hjemmeside så er jeg blevet en del klogere.... men jeg kan så også se du bruger næsten det samme som Frederik og jeg gør, du bruger bare en oval ring istedet for en rund. Jeg kan se du bruger en klar/sølv perle er det helt bevidst du netop bruger den farve perle? eller er det helt lige meget. jeg bruger selv sådan en perle i hård plast, den er bare blå eller rød isedet.

lige en anden ting. det er en helt fantatisk hjemmeside du har dig der. Flot lavet. Og jeg kan fornemme du har tons vis af erfaring indenfor fiskeri med gennemløbsblink. :o)

hvis du har nok, vil jeg gerne købe nogle gennemløbsblink af dig. du kan evt sende mig en privat besked eller kontakte mig på nr. 30898946.

MVH. Lars Løve Lund
02-08-2010 15:53
Stevnsfisker

Besked: #7
Hej Lars

Jeg kan umuligt forestille mig, at farven på perlen mellem agn og krog skulle have nogen som helst betydning, det er som sagt kun en praktisk foranstaltning til beskyttelse af knuden.

Jeg takker for de rosende ord vedrørende min hjemmeside, men med hensyn til salg af gennemløbsblink må jeg desværre skuffe dig, idet jeg for længe siden har indtaget det standpunkt, at jeg kun fremstiller endegrej til eget forbrug, da jeg i modsat fald vil kunne imødese at skulle stå bundet til mit værksted i stedet for at fiskeDodgy

Iøvrigt så er de fleste gennemløbsblink, som vises på siden, ikke lavet af mig, og alene af den grund ville det være forkert at sælge dem.
Jeg har kun udviklet Stevnskølen, som helt er mit eget design, samt en del forskellige gennemløbswoblere. Jeg fremstiller kun disse fordi jeg ikke kan lade være og fordi det er sjovt. I det øjeblik jeg begyndte at sælge af dem, så ville det sjove helt sikkert slutte meget hurtigt.

Jeg vil ikke afvise, at jeg ind i mellem vil sætte nogle af mine frembringelser på auktion på et tidspunkt, men så bliver det heller ikke til mere.

Håber du forstårAngel
02-08-2010 18:06
Adversering
lars løve lund

Besked: #8
Til stevnsfisker.

hej igen. det med perlen, kan jeg jo bare prøve mig frem hvad der best fanger, der hvor jeg nu engang fisker. Cool

Angående gennemløbsblinkene. Så er det bare helt okay du ikke vil sælge nogen af dem.
Jeg gad nu bare godt have disse 2 i min fiskekasse. Det er vidst de flotteste jeg har set til dato. :o)
Hvis de en dag kommer på auktion. Så må du gerne lige skrive til mig.
Men jeg må nøjes med sømmet malet af OGP. Det er nu også et godt blink.

Knæk & bræk Smile

MVH Lars Løve Lund

Vedhæftede Fil(er) Billede(r)

(Denne besked var sidst ændret: 03-08-2010 af 15:01 lars løve lund.)
03-08-2010 03:09
Stevnsfisker

Besked: #9
Hej igen

De 2 woblere på billedet, malet af Ole Gregersen, bliver skam ikke brugt til at fiske med, det var nogle woblere jeg havde foræret til en kammerat, som efterfølgende fik dem malet hos Ole.

Det er et fantastisk flot malearbejde OG Paint udfører, men jeg foretrækker nu at male min woblere selv, da jeg jo har lavet dem helt fra bunden. Og malingen er jo mest for min egen skyld, for fiskene er vist ligeglade.
Men det er en helt anden diskussionCool altså det med farverne.
03-08-2010 17:39
lars løve lund

Besked: #10
hej så har jeg fundet en hjemmeside hvor man kan købe de svejsede ringe linket kommer her. Smile

http://hottackle.com/mouth-welded-solid-...html?ht=en
10-02-2011 17:29