Line valg til 2 hånds
Daniel Heinrichsen

Nordsjælland
Besked: #1
Line valg til 2 hånds
Hej alle

Håber på en seriøs gennemgang af linevalget til 2 hånds for jeg er lidt i tvivl om det...

jeg skal nemlig selv til at købe line til 2 hånds for første gang Angel

Jeg har kigget på:

1. http://buy.scientificanglers.com/catalog...tegory/45/

Det er en WF med sink tips til

2. http://www.guideline.no/9SVTFlI56n_d2Z-0...agesize=12

Belly (skydehoved) + sink tip

Hovedsagligt kommer jeg til at fiske i svenske Lagan, men for fremtiden kommer jeg også et par uger i det jydske om sommeren.

+ jeg skal en uge til Norge i år for simpelthen at prøve det før det er for sent, Men mine fremtidige rejser kommer nok til at foregå i Jylland Heart

Håber i kan hjælpe mig lidt med linevalget og give nogle tips til hvad jeg burde vælge og hvorfor... Huh

Hælder måske nok mest til den første da det skulle være nemmere at lære... Huh men vil være taknemmelig for alle indlæg... Big Grin

på forhånd mange tak

Mvh
Daniel Heinrichsen

PS: Stang og Hjul har jeg fundet Smile
21-05-2010 14:39
Adversering
Daniel Heinrichsen

Nordsjælland
Besked: #2
RE: Line valg til 2 hånds
Tillader mig lige at kaste lidt opmærksom på denne "unge" tråd...
21-05-2010 21:21
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #3
Spey SHORT head... 55 fod er meget langt til en dansk å.

Jeg tvivler på at det er nemmere at lære at kaste med den,med 2 hænder,fremfor en anden line

Guideline går man adrig galt med,køb den 2 klasser højere end stangen og klip den kort!

Skydehoveder 8 - 9½ meter er at foretrækker til dansk fiskeri.

Mvh

Esben
21-05-2010 21:36
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #4
(21-05-2010 21:36)EsbenL Skrev:  Spey SHORT head... 55 fod er meget langt til en dansk å.

Jeg tvivler på at det er nemmere at lære at kaste med den,med 2 hænder,fremfor en anden line

Guideline går man adrig galt med,køb den 2 klasser højere end stangen og klip den kort!

Skydehoveder 8 - 9½ meter er at foretrækker til dansk fiskeri.

Mvh

Esben

Jeg er selv ret uerfaren med to-hånds, men vil anbefale, at du følger Esbens råd mht. GuideLine-hovederne. Det er den løsning, der fungerer best for mig. En flydende - (evt. med int.-spids) + en med noget mere synkespids til det tidlige fiskeri.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
22-05-2010 02:52
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #5
Hej Daniel

Jeg har fisket temmeligt meget med Scierras MWF skydehoveder og de fungerer rigtigt godt. Du kan flere steder finde en hel skydehovedmappe med tre skydehoveder, polyleaders og runningline til godt under en tusse.

Mine skydehoveder har efterhånden 6-7 år på bagen og de kører forstat uden problemer.

Af andre mærker har jeg hørt rigtigt godt om Vision´s ACE skydehoveder, som efterisgende skulle have et rigtigt godt turnover. Guidelines PT skydehoveder er helt sikkert også gode, men jeg har kun prøvet dem ganske kort.

Mht længden så er ca. 9 meter udemærket til de fleste danske åer, mens jeg til en større skandinavisk elv ville vælge skydehovder på 10-11 meter (alt efter forholdene)

Mange af disse skydehoveder kan du købe billigt brugt med jævne mellemrum.

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
22-05-2010 08:29
Daniel Heinrichsen

Nordsjælland
Besked: #6
Hej Alle

Godt at se sat lidt fokus på det...

De guideline Power taper jeg har haft kig er en flydende klump plus et par spidser (flyd, s1, s2 og s3 vist)...

Men kan godt se i har en point angående den lange klump på wf'eren...!!!

Mange tak for svarene ! De hjælper mig lidt i mit valg...

Forsat endelig med at give råd Angel

Mvh
Daniel
22-05-2010 09:48
Sølvræven
Gæst

Besked: #7
Jamen Daniel,

Så skal jeg melde mig i koretShy

Jeg tilslutter mig helt og holdent Esbens anbefaling af Guidlines skydehoveder, køb 3 stykker eks flydende, intermidiate samt et synke 3-4, så er du dækket ind til de fleste forhold, ønskes der lidt ekstra fart på synkehastigheden / dybden regelueres denne blot med polyleaders.

Grunde til det som nogle nok ville mene er et udnødvendigt lille spring! fra flydende til intermidiate! er at Guidlines intermidiate hoveder synker som det mange kender fra "gamle" synke 1 -2 liner......

Guidlines "gamle" model fra i fjor har kunne erhverves for under 200 kr stykket!

Og en sidste ting, de kaster fremragende og har et super turnover..........

venligst

Claus,
22-05-2010 10:04
Adversering
Daniel Heinrichsen

Nordsjælland
Besked: #8
Hej Ræv Big Grin

Hvad er forskellen på de hoveder du nævner og så DDC Connect systemet fra guideline ???

sådan jeg forstår er hele hovedet synkende på dem du nævner og kun tippen fra DDC, men hvad kommer det egentlig til at betyde for fiskeriet?

Mvh
Daniel
22-05-2010 13:15
Sølvræven
Gæst

Besked: #9
(22-05-2010 13:15)Daniel Heinrichsen Skrev:  Hej Ræv Big Grin

Hvad er forskellen på de hoveder du nævner og så DDC Connect systemet fra guideline ???

sådan jeg forstår er hele hovedet synkende på dem du nævner og kun tippen fra DDC, men hvad kommer det egentlig til at betyde for fiskeriet?

Mvh
Daniel

Hej Daniel,

Principielt kan de jo det samme, DCC connect er et færdigt ready to go system og Bellyen findes jo både i F- I og synke 2, jeg har ikke prøvet dem kastemæssig, så der kan jeg ikke råde dig.
Jeg har dog hørt at deres samlinger ikke holder, om det er sandt vil jeg ikke tages til indtægt for.

Det skal dog nævnes at mange sværger til flydende belley og en synkende spids efter behov, det hænger sammen med at mange steder når fluen svinger ind i bagvandet eller til kanten hvor der ikke er strøm er nem af få fri, et fuldt synkende hoved går lige ret i bunden, men igen det afhænger jo også af de steder du ønsker at fiske, der er ikke et set up der dækker alle behov, men er et kompromis..........

Men mine præferencer ligge i Powertaper hovederne hvor jeg har / haft hele serien i flere klasser, de har aldrig skuffet og dem jeg har tilbage kommer til at fiske mange sæsoner fremover, jeg ved ikke lige hvilke mærke / type / model der er så meget bedre at den er værd at invister i.......

Så der jo betragtelig forskel i prisen, mon ik Ole i Tackle shop kan skaffe powertaperen til en fornuftig pris....

Håber du kan bruge svarret.

venligst

Claus
22-05-2010 13:30
Daniel Heinrichsen

Nordsjælland
Besked: #10
hej Ræv Big Grin

Jeg kunne godt bruge dit svar...

tror jeg tager en snak med Ole om det...

principielt er jeg mod så mange samlinger som muligt, altså jeg fortrækker så få som muligt...

tror i en flyd/s1, flyd/s3, flyd/5 vil klare distancen de flest steder ?

Mvh
Daniel
22-05-2010 13:36
Rasmus Bech

Randers
Besked: #11
(22-05-2010 13:36)Daniel Heinrichsen Skrev:  tror i en flyd/s1, flyd/s3, flyd/5 vil klare distancen de flest steder ?

Ja.

Rasmus

To argue on the internet is like running in the Special Olympics,even if ya get the Gold your still retarded
22-05-2010 15:34
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #12
(22-05-2010 13:36)Daniel Heinrichsen Skrev:  tror i en flyd/s1, flyd/s3, flyd/5 vil klare distancen de flest steder ?

Som jeg skrev til dig i en ikke så gammel tråd
(02-05-2010 21:40)EsbenL Skrev:  Guideline PT Flyde/S 1-7 så behøver man ikke andet Cool
22-05-2010 17:00