Første havørred på flue
Janus H.

Djursland
Besked: #1
Første havørred på flue
Lige lidt om at komme igang på kysten Smile

Jeg har brugt den sidste måned på at gå og kastetræne med fluestangen på kysten, lært at arbejde med vinden og prøve at læse vandet og pladserne på en ny måde. Jeg er ved at have fået en hæderlig længde på mine kast, jeg lægger vel fluen 15-20m ud på et gennemsnitskast, og lidt længere hvis jeg anstrenger mig. Det gør jeg dog som regel ikke, da jeg døjer nok med vindknuder i forvejen Big Grin

Imorges var jeg så ude, og vejret var rigtig godt til noget træning med 10 sek/m ind fra venstre. Så jeg gik ud til midt på lårene, og gik så langs et tangbælte og kastede skråt udover det. Jeg kunne lige præcis komme ud på kanten til sandrevlen længere ude, så det var jo perfekt Smile
Der gik ikke længe før jeg havde den første kontakt, den røg dog af i modhugget men jeg nåede lige at se den i overfladen, tydeligt en ørred. Nå, videre.... 100m længere henne af kysten får jeg nogle forsigtige hug, det ender med at jeg igen ser fisken i overfladen og væk var den i modhugget. Jeg skynder mig at kaste ud over stedet igen, og denne gang sidder den der, en ørred lige under målet. Efter en kort fight hvor den svømmer imod mig og jeg døjer med at få skydelinen på hjulet, får jeg fat i den og kan herefter se den svømme udad igen, dejligt Smile

Det er super fedt når det endelig lykkes, og at fisken ikke var stor nok betyder faktisk ikke så meget for mig, bare det at den var der, og jeg fangede den på fluestangen fra kysten er lidt af en sejr for mig. De store skal nok komme, det er jeg helt overbevist om nu Big Grin
29-05-2010 21:32
Adversering
Niels O Haugset

Ajstrup/ Hadsund
Besked: #2
RE: Første havørred på flue
sejt uanset. tålmodighed giver jo i den sidste ende og du har jo bevist det. K&B NielsCool

MVH Niels
29-05-2010 21:47
Morten H

Besked: #3
Hej Janus.
Tillykke med "hullet på bylden"
Det er da fedt når det lykkeds.
Jeg ser selv frem til den næste tur til kysten. Det er ved at være så længe siden. Har været en masse på havdnen, både i Frederikshavn (Havørred) og skagen (Mørksej), med fine resultater.
K&B Morten

MHede
mhede.wordpress.com
Tight Lines + Square Tails
29-05-2010 23:11
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #4
Hej Janus

TillykkeSmile
Du har taget det første lange skridt - at fange sin første flue-ørred ved kysten, det er et øjeblik man aldrig glemmer .. og et øjeblik man bliver ved med at søge at genopleve resten af sit fisker-livBlush

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
30-05-2010 00:37
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #5
SmileSmileSmile Tillykke!

Et råd til dig kunne være, at lade være med at tage linen ind på hjulet, hvis der ikke er tale om en stor fisk. Jeg bruger ikke hjulet ved "fight" af mindre fisk, men trækker bare ind med hånden som ved affiskning. Som du selv oplevede, kan det være svært at få samlet løslinen op på hjulet - eller holde trit med fisken, hvis den svømmer imod dig.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
30-05-2010 01:50
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #6
Hej Janus

Sådan der, stort tillykke med det Big GrinBig Grin

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
30-05-2010 11:45
Daniel Heinrichsen

Besked: #7
Hej Janus

Stort tillykke med fisken !

hvad for en flue fik du den på?

Mvh
Daniel
(Denne besked var sidst ændret: 30-05-2010 af 15:56 Daniel Heinrichsen.)
30-05-2010 15:56
Adversering
Janus H.

Djursland
Besked: #8
Tak alle sammen Smile

Den med bare at hale ind med hånden bruger jeg også på hornfisk, jeg ved ikke lige hvorfor jeg ville have linen på hjulet, det var vel lidt havørred panik Big Grin

Daniel - Jeg fik den på en pattegris Rolleyes
30-05-2010 20:15