Å links
Rejen

Gribskov
Besked: #1
Å links
Hej vil bare lige høre om der er et par af jer erfarende fluefiskere herinde der har et par gode links omkring fluefiskeri i åer.
Har efter længere tid tænkt mig at kaste mig ud i det danske åfiskeri.

Mvh Rejen (snart Nymfen Big Grin)

/Rejen

Kysten kalder
29-05-2010 22:31
Adversering
123

Besked: #2
RE: Å links
(29-05-2010 22:31)Rejen Skrev:  Hej vil bare lige høre om der er et par af jer erfarende fluefiskere herinde der har et par gode links omkring fluefiskeri i åer.
Har efter længere tid tænkt mig at kaste mig ud i det danske åfiskeri.

Mvh Rejen (snart Nymfen Big Grin)

Å fiskeri kan være mange ting. Hvilken slags fiskeri snakker vi om? I al beskedenhed omhandler min egen side åfiskeri.
29-05-2010 22:35
Rejen

Gribskov
Besked: #3
Jeg vil straks gå i gang med at læse på din hjemmeside Schreiber.
Umiddelbart søger jeg nogen grundlæggende "need to know" værktøjer.
Information omkring fluevalg og fiskestrategier. Hvilke steder der er hotspots i en å osv Smile

/Rejen

Kysten kalder
29-05-2010 22:51
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #4
Stalling,Laks eller noget helt tredje.. Det kræver forskellig strategi og udstyr,du må være lidt mere specifik Wink
29-05-2010 23:51
123

Besked: #5
(29-05-2010 22:51)Rejen Skrev:  Jeg vil straks gå i gang med at læse på din hjemmeside Schreiber.
Information omkring fluevalg og fiskestrategier. Hvilke steder der er hotspots i en å osv Smile

Det du søger kan man ikke sådan lige læse sig til. Hotspottet er der hvor fisken er. Det er der ingen bog der kan fortælle dig. Hvis du ser undervandsoptagelser af fisk der spiser, vil du også hurtigt opdage at mange bøgers indhold og teorier om standpladser er overleveringer fra gammel tid og at der er stor forskel på teori og praksis.
Ift. fluevalg osv. er det nonsens at snakke om det ud fra teori - hvis vi f.eks. snakker tørfluefiskeri. Man kan ikke sige at X fluen er bedst i juni kl 12, hvis det er insekt Y som fisken spiser. Du finder ud af hvilken flue du skal fiske med når du står ved vandet. Det du skal koncentrere dig om er, at få en grundlæggende viden om insekterne og de forskellige insektfamilier. Glem alt om lokale fluer og fluemønstre. Hvis du ved hvad fisken æder, så ved du hvilken flue du skal binde på dit forfang. Længere er den ikke Smile Skulle jeg give dig ét råd så skulle det være: Lær insekterne at kende (og hav tålmodighed ude ved åen). Den måde hvorpå du sandsynligvis lærer mest på, er fra de ture hvor du har et insektnet med og lader stangen blive hjemme. Alt ovenstående er naturligvis med udgangspunkt i tørflue og nymfefiskeri. Jeg ved intet om havørred/laksefiskeri i ferskvand Smile
30-05-2010 00:12
Rejen

Gribskov
Besked: #6
(29-05-2010 23:51)EsbenL Skrev:  Stalling,Laks eller noget helt tredje.. Det kræver forskellig strategi og udstyr,du må være lidt mere specifik Wink

Havørrede og Bækørrede til at starte med Smile

(30-05-2010 00:12)schreiber Skrev:  
(29-05-2010 22:51)Rejen Skrev:  Jeg vil straks gå i gang med at læse på din hjemmeside Schreiber.

Det du søger kan man ikke sådan lige læse sig til. Hotspottet er der hvor fisken er. Det er der ingen bog der kan fortælle dig. Hvis du ser undervandsoptagelser af fisk der spiser, vil du også hurtigt opdage at mange bøgers indhold og teorier om standpladser er overleveringer fra gammel tid og at der er stor forskel på teori og praksis.
Ift. fluevalg osv. er det nonsens at snakke om det ud fra teori - hvis vi f.eks. snakker tørfluefiskeri. Man kan ikke sige at X fluen er bedst i juni kl 12, hvis det er insekt Y som fisken spiser. Du finder ud af hvilken flue du skal fiske med når du står ved vandet. Det du skal koncentrere dig om er, at få en grundlæggende viden om insekterne og de forskellige insektfamilier. Glem alt om lokale fluer og fluemønstre. Hvis du ved hvad fisken æder, så ved du hvilken flue du skal binde på dit forfang. Længere er den ikke Smile Skulle jeg give dig ét råd så skulle det være: Lær insekterne at kende (og hav tålmodighed ude ved åen). Den måde hvorpå du sandsynligvis lærer mest på, er fra de ture hvor du har et insektnet med og lader stangen blive hjemme. Alt ovenstående er naturligvis med udgangspunkt i tørflue og nymfefiskeri. Jeg ved intet om havørred/laksefiskeri i ferskvand Smile

Jamen det er lige præcis den slags viden jeg søger Smile perfekt.

Mange mange tak Schreiber Big Grin og hyggelig læsning på din hjemmeside !

Vil dog stadig gerne have nogen links, det er jo altid interessant at sidde og fordybe sig i en bog eller på en fed hjemmeside Cool

Mvh Rejen

/Rejen

Kysten kalder
(Denne besked var sidst ændret: 30-05-2010 af 00:24 Rejen.)
30-05-2010 00:23
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #7
Mht. havørred - hvilke åer har du i kikkerten?

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
30-05-2010 01:43
Adversering
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #8
Hej Reje

Der er lidt nyttig information her til at komme igang på:

http://www.ulnits.dk/fluefiskeri/nymfer_...ikator.htm

.. samt masser af anden læsning og information, hvis man kan bære over med sidens 9o'er designDodgy

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
30-05-2010 08:06
123

Besked: #9
(30-05-2010 00:23)Rejen Skrev:  Mange mange tak Schreiber Big Grin og hyggelig læsning på din hjemmeside !

Vil dog stadig gerne have nogen links, det er jo altid interessant at sidde og fordybe sig i en bog eller på en fed hjemmeside Cool

Mvh Rejen
Politiken(eller var det Gyldendal?) har en bog der hedder noget med "insekter ved åen og søen". Den gennemgår de vigtigste arter og er et ganske glimrende som opstartsværk hvis man ikke ved noget om insekter.

Bøger du kan starte med som er gode til en begynder:
Matching the Hatch, Pat O'Reilly - Swan Hill Press.

Ellers er der John Goddards "Trout Flies of Britain and Europe: The Natural Fly and Its Matching Artificial". Den kan vist kun fåes brugt nu og koster typisk over en plov. Den er gammel, men meget god.

Når du føler dig mere sikkert med insekter og begreberne så læs Gary LaFontaine "The Dryfly" og "Caddisflies". Biblerne efter min mening.

Af fluebinding er der Tying Emergers: A Complete Guide by Jim Schollmeyer and Ted Leeson. Den er simpelthen fantastisk til emerger mønstre.

Ian Moutter: "Imitative Fly Tying: Techniques and Variations". Spændende og anderledes mønstre.

Hvis du er til levende billeder kommer du ikke udenom Oliver Edwards Essential Skills. Jeg har alle 8 film, og har set dem alt for mange gange efterhånden, men jeg opdager stadig noget nyt når jeg ser dem. Har du disse film behøver du ikke bogen - som i øvrigt lige er blevet genoptrykt med fotografier udover tegningerne.

Roman Moser har også lavet en række film om døgnfluer og vårfluer, men jeg ved ikke om de er noget værd.

Har du læst/set ovenstående er du godt kørende. Men husk. 2 dage ved åen kan lære dig mere end du kan læse dig til på 10 år

Hjemmesider: http://www.troutnut.com/
30-05-2010 08:56
Rejen

Gribskov
Besked: #10
Tak skal i ha' allesammen. Glæder mig som et lille barn til at komme i gang. Big Grin

@Brandt Jeg bor i Kbh så jeg regner med at fokusere på de sjællandske åer til at starte med, men skal da 120% til Jylland og Fyn når jeg føler at jeg er god nok Wink

Mvh Rejen

/Rejen

Kysten kalder
30-05-2010 10:47
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #11
(30-05-2010 10:47)Rejen Skrev:  Tak skal i ha' allesammen. Glæder mig som et lille barn til at komme i gang. Big Grin

@Brandt Jeg bor i Kbh så jeg regner med at fokusere på de sjællandske åer til at starte med, men skal da 120% til Jylland og Fyn når jeg føler at jeg er god nok Wink

Mvh Rejen

OK, kender ikke meget til litteratur omhandlende de østdanske havørredåer. Men husk, at grundlovsdag er alle åfiskende havørredjægeres store helligdag - den dag er de første havørreder tilbage i åen!! - og de første er de største!!! Så det er liiige op over! Big GrinBig GrinBig Grin I de større åer er de første allerede kommet og i de mindre kommer de ofte noget senere. Er der noget om, at der pga. vandindvinding er lav sommervandstand i jeres åer(?) - i givet fald kan det have negativ indflydelse på fiskeriet, således, at det først starter for alvor i sensommeren.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
30-05-2010 11:01
Morten E.

Klarup
Besked: #12
http://www.kystfiskeren.net kan du finde en lille guide til fiskeri i mindre åer. Den er rigtig god.

Knæk og bræk

Morten

Der er en hårfin grænse mellem at fiske og stå på bredden og ligne en idiot (Steven Wright)
03-06-2010 15:55