Loop Opti Stream
Morten E.

Klarup
Besked: #1
Loop Opti Stream
Hej

Jeg er nået til den erkendelse, at jeg skal have mig en ny flydeline til åfiskeriet efter havørreder (Lindenborg Å), da jeg er blevet lidt træt af for mange blindkast med en Guideline Tricast WF8F !

Jeg er derfor interesseret i Opti Stream, som roses en del - specielt hvis man kan se bort fra prisen Confused

Den skal bruges på Guideline lpx-e 9,6 klasse 7 og Hardy Demon 9,6 klasse 7 med primært flourocarbon forfang og rørfluer.

Så vidt jeg kan vurdere på en lang diskussion her på sitet om klassificering er det korrekte valg linen i klasse 7?

Hilsen Morten

Der er en hårfin grænse mellem at fiske og stå på bredden og ligne en idiot (Steven Wright)
10-06-2010 10:40
Adversering
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #2
RE: Loop Opti Stream
Linen er en halv klasse til den tunge side så du skal ikke tage en højere klasse. Hvad er iøvrigt problemet med din Tricast?
10-06-2010 11:00
Morten E.

Klarup
Besked: #3
"Problemet" er, at når jeg har fisket fluen ind og har ca. 4 - 5 meter flueline i vandet, så kræver det (for mig!) typisk 3 blindkast, hvor især det første er en noget "slatten" omgang, hvor stangen på ingen måde spændes op - hvilket jo er ganske naturligt, når man kigger på Tricast´s tapering.

Ved at have en kortere klump forventer jeg at der straks er "spænding" på og at to blindkast er tilstrækkeligt til at sende fluen fint nedstrøms.

Hilsen Morten

Der er en hårfin grænse mellem at fiske og stå på bredden og ligne en idiot (Steven Wright)
10-06-2010 11:12
Jan P

Harlev J.
Besked: #4
Morten,

Har gennem et par sæsoner nu brugt Opti Stream til min Loop Grey line G.A. signature #7 i karup Å og det kører helt fint med en 7'er line. Netop fordi den er lige til den tunge side kan man hurtigt få en rørflue op og afsted igen uden blindkast.

Det fungerer bare - i hvert fald for mig.

Do you want to be happy ?

- for a day ?
- get drunk..

- for a week ?
- get married..

- for life ?
- go fishing..
10-06-2010 12:57
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #5
Kender godt problemet Morten - har løst det med en Guideline Bullet som er kort og "tung". Skal også prøve en Guideline Presentation som også har en kort klump men dog har en længere fronttapering (hvis jeg husker rigtigt). Loop Opti Stream er en line efter samme princip (den korte klump) - mener bare Guideline linerne er billigere og i fremragende kvalitet.

vh
Peter

Peter

"There is nothing permanent except change"

http://prmulbjerg.wixsite.com/pmrodandknifeco
10-06-2010 13:28
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #6
Lee Wulff Ambush har et 20 fods hoved og er også lidt til den tunge side.
10-06-2010 14:04
JTHL

Aalborg
Besked: #7
Jeg går selv og leder efter en kort klumpede wf line. Prøvede en outbound short på 15,2g men den syntes jeg var lidt for tung. Selvom min coastal kun vejer 15g. Dog har den ca. 1m længere klump.

Vil en stream på de 13g virke tung nok? Når den er under 8m.

Med venlig hilsen
Jan
10-06-2010 14:33
Adversering
Morten E.

Klarup
Besked: #8
Tak for svarene :-)

Har kigget nærmere på Guideline Bullet og det virker som et fint valg. Men jeg er lidt i tvivl ift. klassen.

Her: http://www.hooked4life.ca/glsteelhead/Te..._Line.html er vægtene på klumperne angivet og det fremgår, at et hoved på en 7´er vejer 14,3 gram.

Når den omtales som overklassificeret går jeg ud fra, at det skyldes at noget af runninglinen tæller med i de 9,15 meter, der indgår i aftm-målingen? Men ift. praktisk fiskeri ved åen synes jeg det ser lidt anderledes ud.

Jeg vil jo typisk ikke have behov for de lange kast i åen og derfor ikke have meget mere end klumpen ude før fluen sendes afsted. Jeg vil derfor være fristet til at vælge en klasse 8, hvor hovedet vejer 16,3 gram.

Er det helt skørt? Jeg har set i en anden tråd, at Ole med stor fornøjelse har brugt en Bullet klasse 9 på en Z-axis klasse 7. Jeg kender ikke z-axis stængerne, men vurderer ikke, at mine egne (lpx-e & Demon) er slatne ift. denne.

Hilsen Morten

11-06-2010 10:09
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #9
Hej Morten. Nu kender jeg ikke dine stænger men en Bullet i kl. 6 er i hvert fald fint i stand til at spænde både Scott S3 og S3S i kl. 6 op. Når det så er sagt så har jeg efterhånden (ja jeg er lidt sløv i det) fundet ud af at een line til een stang ikke er vejen frem og at den rette line får det bedste frem i alle stænger. Så min forslag til dig er at have både en 7'er og en 8'er for som du siger så er der ofte situationer hvor man ikke har meget line ude. Flere liner og færre stænger er vejen frem ;-) men der er næsten ikke andet for end at prøve sig frem og finde det der passer.

vh
Peter

Peter

"There is nothing permanent except change"

http://prmulbjerg.wixsite.com/pmrodandknifeco
(Denne besked var sidst ændret: 11-06-2010 af 10:18 PeterMulbjerg.)
11-06-2010 10:16
Morten E.

Klarup
Besked: #10
Hej Ole & Peter

Tak for svarene :-)

Jeg havde ikke lige fanget, at der var tale om en switch stang!

Det lyder som et godt tip med både en # 7´er og en # 8´er. Så får jeg også behov for et ekstra hjul. Og her kan man jo glæde sig over, at prisen på Danielsson-hjulene pt. er rigtig god ;-)

Og synes jeg # 8 linen bliver for tung til en # 7´er stang har jeg en #8 stang den kan bruges på til de meget blæsende dage med store rørfluer.

Det må jeg lige overveje....

Knæk og bræk

Morten

PS: Det der FTAS - smitter det ;-)

11-06-2010 15:04
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #11
Hej Morten

Måske det også var en idé at træne lidt på dit løft, det tyder på der kan være en del at hente der inden der punges ud til nyt grej Blush

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
11-06-2010 15:35