Kast i modvind
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #1
Kast i modvind
Hej

Ansporet af overvejelser i forbindelse med vores kysttur, der blev udskudt en uge pga. blæst skulle jeg lige prøve, hvor galt det var at kaste under de øjeblikkelige forhold.
Jeg gik derfor på græs med følgende setup:

Sage TCR #6
Rio 0..24 coated skydeline
SH 14g 8 meter, SH 14,5g 10,5 meter, SH 16g 10,5 meter, SH 16g 12 meter og SH 20g 17 meter.
2 meter forfang taperet til 0,30 (fungerer fint i bølger og dårligt sigt!)

15 m/s vind ind forfra i en vinkel på ca 45 grader fra venstre (kaster med højre hånd)

Mine erfaringer blev som følger:
Det er lettest at kaste med det korteste skydehoved.
Jeg kastede længst med 16g/12m (21.10 meter til fluen i bedste forsøg)

Min konklussion er, at det er lettest at styre en kortere hoved - men da mængden af line der kan skydes ind i vinden er yderst begrænset bliver kastet også relativt kort. Kast med 2 meter længere hoved blev ca 2 meter længere!
Jeg opnåede derfor det bedste resultat med det længste hoved jeg kunne få til at vende fornuftigt i blæsten - i mit tilfælde 12 meter, og 8 meter skydeline i bedste forsøg.
Jeg kunne ikke styre 17 meter SH under de gældende forhold.
(.. jeg kunne til gengæld kaste 29 meter skydeline hvis jeg vendte mig godt 90 grader mod højre - så vinden kom i skråt bagfra i stedet for.:coolSmile)

(.. ku' være, at jeg alligevel tager et smut på kysten i morgen for at se, hvad der vælter rundt i bølgerne indenfor 20mBig Grin)

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
03-10-2009 13:40
Adversering
Morten H

Besked: #2
RE: Kast i modvind
Ja det er da altid et forsøg værd. ;-)

MHede
mhede.wordpress.com
Tight Lines + Square Tails
03-10-2009 16:32
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #3
Var det flydende eller intermediate hoveder ?.. Jeg vil tro du vil få en væsentlig forskel ved at gå fra flyde til int. eller let synkende ..
03-10-2009 22:46
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #4
(03-10-2009 22:46)Jakob Hansen Skrev:  Var det flydende eller intermediate hoveder ?.. Jeg vil tro du vil få en væsentlig forskel ved at gå fra flyde til int. eller let synkende ..

Hej Jakob

Jeg er helt med på, at liner med en tyndere profil kaster bedre .. det gælder jo ikke bare i modvindCool
Men i dette tilfælde var jeg mere interesseret i at sammenligne de forskellige linelængder under barske forhold - og jeg har kun så mange hoveder i flydende i ca. samme klasse. Når bare de er forholdsvis ens går sammenligningen jo an. Hvis jeg havde blandet F og så I/S hoveder havde det været galt!
Der er mange der mener, at korte hoveder kaster bedst i modvind .. det er ikke min erfaring - og nu ved jeg en smule mere om hvorforCool

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
03-10-2009 23:40
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #5
Hej Martin

Det var på tide Wink

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
03-10-2009 23:50
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #6
Hej Martin.

Pas nu på du ikke blæser væk. Har lige været ude og runde en morgentur. Synes godt nok der allerede er godt gang i vinden. Jeg skulle ikke ud og svinge rundt med flue og line i de her forhold, det er helt sikkert Big Grin
04-10-2009 07:23
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #7
(03-10-2009 23:40)Martin Brøndum Skrev:  Hej Jakob

Jeg er helt med på, at liner med en tyndere profil kaster bedre .. det gælder jo ikke bare i modvindCool
Men i dette tilfælde var jeg mere interesseret i at sammenligne de forskellige linelængder under barske forhold - og jeg har kun så mange hoveder i flydende i ca. samme klasse. Når bare de er forholdsvis ens går sammenligningen jo an. Hvis jeg havde blandet F og så I/S hoveder havde det været galt!
Der er mange der mener, at korte hoveder kaster bedst i modvind .. det er ikke min erfaring - og nu ved jeg en smule mere om hvorforCool

venligst
Martin

Hej Martin

Den køber jeg Smile

Mht. forklaringen så må du meget gerne skære lidt mere ud i pap.

Er det fordi du mener det er nemmere bare at vende linen rundt end at skyde linen Huh

Mvh.
04-10-2009 10:57
Adversering
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #8
(04-10-2009 10:57)Jakob Hansen Skrev:  Hej Martin

Den køber jeg Smile

Mht. forklaringen så må du meget gerne skære lidt mere ud i pap.

Er det fordi du mener det er nemmere bare at vende linen rundt end at skyde linen Huh

Mvh.

Hej Jakob

Det er jo i og for sig forudsætningen for ethvert fluekast at linen vender rundt.
Det jeg fandt ud af var, at der faktisk ikke gør sig noget som helst specielt gældende mht. kast i modvind.
Det længste kast opnås med det længste skydehoved, som ham i den tykke ende af stangen er i stand til at styre - sådan er det i enhver vind!
Jeg har ikke så mange liner, at jeg også kunne eksperimentere med vægten indenfor en given længde. Men jeg er ikke i tvivl om, at mere vægt også havde givet længere kast..
Mit næste lineprojekt er at lave et skydehoved på ca. 12m/18g til min 6'er til brug i modvind.
Det glæder jeg mig til - der er nemlig meget store fordele ved at fiske under de forholdCool

venligst
Martin

Venligst Martin

Malala Yousufzais
04-10-2009 14:01
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #9
Citér:Mit næste lineprojekt er at lave et skydehoved på ca. 12m/18g til min 6'er til brug i modvind.
Det glæder jeg mig til - der er nemlig meget store fordele ved at fiske under de forhold

venligst
Martin

Det virker ikke, der er meget mere fornuft i at blive hjemme og binde fluer Cool

Åh, glemte lige at du boede på fyn og derfor ikke render rundt på mine pladser Wink Det virker fint, 12 meter DT7'er i intermediate, det spiller fino, specielt med en lettere tilbageklippet fronttapering Angel

Mvh
Lasse

04-10-2009 14:28
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #10
Hej Lasse

Hæ Hæ .. det er jeg sgu glad for du siger .. for jeg har - i mangel af egnet DT - netop klippet klumpen af en småslidt Rio Grand #7 og lagt min lim til tøning for at splejse et øjeBig Grin
.. jeg tror, at den er i skabet - 11,5 meter .. og fronttaperingen er stejl fra fabrikken..

Den eneste ulempe ved at fiske under forhold som idag er, at man bliver lidt mere træt i armene - og at det kræver en lighter med glødetråd at tænde en smøgCool

Jeg er meget sikker på, at de sidste par års mange skriverier om manglende fangster skyldes, at der efterhånden står i tusindevis af magelige lystfiskere og fordriver tiden i let fralandsvind og blankt vandCool

venligst
Martin

Venligst Martin

Malala Yousufzais
04-10-2009 15:14
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #11
Citér:Den eneste ulempe ved at fiske under forhold som idag er, at man bliver lidt mere træt i armene - og at det kræver en lighter med glødetråd at tænde en smøg

Tilgengæld føler man sig så meget bedre tilpas efter man er blevet rusket godt igennem af elementerne Cool

Citér:Jeg er meget sikker på, at de sidste par års mange skriverier om manglende fangster skyldes, at der efterhånden står i tusindevis af magelige lystfiskere og fordriver tiden i let fralandsvind og blankt vand

Næh, tror ikke lige det er den eneste grund, folk har brokket sig over manglende fangster længere tid end jeg kan huske, de glemmer altid at det hedder fiskeri ikke fangeri Big Grin

Grand'en er en fin line, og taperingen er fed til et skydehoved, men er den ikke flydende?

Mvh
Lasse

04-10-2009 17:06
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #12
(04-10-2009 17:06)karlsson Skrev:  Grand'en er en fin line, og taperingen er fed til et skydehoved, men er den ikke flydende?

Mvh
Lasse

Yeps den flyder - og det synes jeg også den skal!
Jeg er med på argumentet for en I line i uroligt vand - og selvfølgelig pga. kasteegenskaberne..
Men når der er egentlig brænding som idag - så skyller det hele alligevel bare rundt - og så synes jeg, at det er lettere at styre en flydende fordi den nemmere kan løftes / mendes fri af bølgerne!

Den er limet og tør .. nu er det eneste problem, at konen er til lagersalg med svigermor og jeg mangler en bil for at kunne komme ud og blive blæst igennemDodgy

venligst
Martin

Venligst Martin

Malala Yousufzais
04-10-2009 17:17