Erfaringer med G. Loomis Streamdance GLX 8.6 #4, Sage z-axis 8,6 #4 & ZXL 8´#4
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #1
Erfaringer med G. Loomis Streamdance GLX 8.6 #4, Sage z-axis 8,6 #4 & ZXL 8´#4
Hej Alle

Jeg havde en XP 486 på hænderne, men den smuttede i sidste øjeblik, da ejeren besluttede at beholde stangen.

Nu jeg har solgt min tidligere yndling Scott STS 8´#4, så nu står jeg og mangler én ny tørfluestang. Denne gang må jeg til lommerne og købe en stang fra ny.

Følgende stænger er i kikkerten G. Loomis Streamdance GLX 8.6 #4, Sage z-axis 8.6 #4 & Sage ZXL 8´6 #4.

Lad mig høre jeres erfaringer med én af disse stænger.

Stram line

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
(Denne besked var sidst ændret: 16-06-2011 af 09:33 Jan Fensten.)
10-06-2010 17:07
Adversering
123

Besked: #2
RE: Erfaringer med G. Loomis Streamdance GLX 8.6 #4, Sage z-axis 8,6 #4 & ZXL 8´#4
(10-06-2010 17:07)janfensten Skrev:  Hej Alle

Jeg havde en XP 486 på hænderne med den smuttede i sidste øjeblik, da ejeren besluttede at beholde stangen. Jeg har solgt min tidligere yndling Scott STS 8´#4, så nu står jeg og mangler én ny tørfluestang. Jeg har besluttet at jeg må til lommerne og købe en stang fra ny denneher gang.

Jeg har kig på én af følgende stænger G. Loomis Streamdance GLX 8.6 #4, Sage z-axis 8.6 #4 & Sage ZXL 8´6 #4.

Hvorfor skal det være fra ny? For det meste kan du jo få samme stang brugt til halv pris. Dig om det.

Jeg har selv lige fået tilsendt en CTS Affinity X og MX i 490 som skal testes op mod en TCX i 940. Z-axis i 486 virker i øvrigt vildt lækker. Jeg fik mulighed for at prøvekaste en XP 486 med en Rio Gold forleden ude ved åen. Den ligger godt nok milevidt fra mine SLT stænger, men det var faktisk en positiv oplevelse. Jeg glæder mig til at skulle prøve lidt nye stænger. ZXL i 490 er en slatten sag efter min mening, men måske gør den halve fod stor forskel i ZXL serien. Har du kigget på Hardy's Classic 486? Den virker også meget lækker og så er det jo en Hardy Wink
10-06-2010 19:13
123

Besked: #3
RE: Erfaringer med G. Loomis Streamdance GLX 8.6 #4, Sage z-axis 8,6 #4 & ZXL 8´#4
Ole,

Den SLT 486 er det ikke en slatten pind? Synes jeg mindes at have prøvet en engang for noget tid siden, men i forhold til en SLT 586 er det langtidskogt spaghetti Smile Måske husker jeg forkert. Har en fiskebuddy der har en SLT 489-5 og den stang er godt nok mig et mysterie. Det er lige før der er mere rygrad i min flueline Wink

Nå tilbage til emnet. Jan, SKAL stangen være 8,6 fod? ZXL i 480 minder utrolig meget om SLT 480 og det er bestemt ikke en ulempe. Den føles for mig en anelse lettere end SLT'en, men den kaster så englene synger. Mener de har en stående fra Valdemars tid i Grejbiksen.

Jeg ved at John har bygget en Z-axis 490 til NZ fiskeri og den var han meget begejstret for. Den kunne godt nok ikke bære så meget line som fx Z-axis 590 men det kommer vel næppe bag på nogen. Jeg regner med at få de to Ussingbech stænger imorgen med posten - du er velkommen til at komme forbi og prøve dem i weekenden.
10-06-2010 20:49
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #4
Citér:Ole,

Nå tilbage til emnet. Jan, SKAL stangen være 8,6 fod? ZXL i 480 minder utrolig meget om SLT 480 og det er bestemt ikke en ulempe. Den føles for mig en anelse lettere end SLT'en, men den kaster så englene synger. Mener de har en stående fra Valdemars tid i Grejbiksen.

Nej det skal ikke være en 8.6`. Det må også gerne være en 8´. Umiddelbart er vil jeg foretrække ZXL i 8´.

Citér:Jeg ved at John har bygget en Z-axis 490 til NZ fiskeri og den var han meget begejstret for. Den kunne godt nok ikke bære så meget line som fx Z-axis 590 men det kommer vel næppe bag på nogen. Jeg regner med at få de to Ussingbech stænger imorgen med posten - du er velkommen til at komme forbi og prøve dem i weekenden.

Jeg kigger lige i kalenderen og giver dig et kald, hvis der er luft i kalenderen.

Vh.

Jan

10-06-2010 21:02
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #5
(10-06-2010 21:02)Ole Bjørn Hansen Skrev:  
(10-06-2010 20:49)schreiber Skrev:  Ole,

Den SLT 486 er det ikke en slatten pind?

Hej Thomas.

Jo, det er sgu en slatten pind ! Blush Og ikke min foretrukne pind til store fluer og/eller stort vand (udlandet) - men den tracker fint med en standard WF4F (eller DT4F for den sags skyld...) line på korte kast, hvorfor jeg mener den er ideel til meste tørfluefiskeri herhjemme, hvor lange kast ikke behøves. Vinden (som der næsten altid er herhjemme) er ikke en faktor at regne med i den sammenhæng (og hvis den er, så må det være noget ala Aff.X/TCX/TCR #4 med en WF5F på, der alligevel skal i spil) på så korte kast (typisk 4-8 m line + forfang). Smile

(10-06-2010 20:49)schreiber Skrev:  ..... ZXL i 480 ..... Mener de har en stående fra Valdemars tid i Grejbiksen.

Den er der ikke mere - den har Allan Kofoed købt.... ! Cool

Damn. Så må jeg tage til takke med den ZA 486 de har gemt i krogen Angel

Jeg er iøvrigt blevet budt en T & T Helix 486. Har i erfaringer med den?

Vh.

Jan

10-06-2010 21:27
123

Besked: #6
Kender du Lars Mathiessen? Ved han har haft en Scott S3 804-4 til salg, men blev vist aldrig solgt. Mener han skulle have et par tusinde for den. Det er også en mega lækker pind.
10-06-2010 22:09
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #7
(10-06-2010 22:09)schreiber Skrev:  Kender du Lars Mathiessen? Ved han har haft en Scott S3 804-4 til salg, men blev vist aldrig solgt. Mener han skulle have et par tusinde for den. Det er også en mega lækker pind.
Hej Thomas

Jeg kender godt Lars. Jeg er desværre ikke vildt tosset med de der S3ére.

vh.

Jan

(Denne besked var sidst ændret: 10-06-2010 af 22:18 Jan Fensten.)
10-06-2010 22:16
Adversering
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #8
Har ikke den store erfaring med #4, idet jeg kun har haft en 8½ LPXe og en 8½ Streamdance GLX HLS. - begge velkastende stænger. LPXe'eren er solgt - Loomissen er ikke til salg!! Den er et fint kompromis mellem en blød og slatten tørfluestang og en hidsig kasteraket. Der er substans i bunden til lange kast uden at den føles spor stiv - og følsomhed i toppen til beskyttelse af tynde forfang. Progressiv i ordets bedste forstand - kaster lækkert, præcist og ukompliceret med både kort og lang line ude. Jeg kan godt lide det lidt retroagtige westernlook, mens andre synes, at det ser billigt ud. Håndtaget er dog for spinkelt efter min smag, hvilket er træls. Det var lettere at gøre noget ved det, om det havde været for kraftigt!!
Skal jeg sammenligne med f. eks. SP (har kun sammenligningsgrundlag fra #5'ere i 9 fod) så er Loomissen lidt dybere i aktionen og lidt blødere i toppen - (er Loomissen en #5'er, så er SP'er en "#5½'er").

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
10-06-2010 22:16
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #9
(10-06-2010 22:16)Brandt Skrev:  Har ikke den store erfaring med #4, idet jeg kun har haft en 8½ LPXe og en 8½ Streamdance GLX HLS. - begge velkastende stænger. LPXe'eren er solgt - Loomissen er ikke til salg!! Den er et fint kompromis mellem en blød og slatten tørfluestang og en hidsig kasteraket. Der er substans i bunden til lange kast uden at den føles spor stiv - og følsomhed i toppen til beskyttelse af tynde forfang. Progressiv i ordets bedste forstand - kaster lækkert, præcist og ukompliceret med både kort og lang line ude. Jeg kan godt lide det lidt retroagtige westernlook, mens andre synes, at det ser billigt ud. Håndtaget er dog for spinkelt efter min smag, hvilket er træls. Det var lettere at gøre noget ved det, om det havde været for kraftigt!!
Skal jeg sammenligne med f. eks. SP (har kun sammenligningsgrundlag fra #5'ere i 9 fod) så er Loomissen lidt dybere i aktionen og lidt blødere i toppen - (er Loomissen en #5'er, så er SP'er en "#5½'er").

Hej Brandt

Ja. Den er helt sikkert også spændende den der Loomis. Den er desværre ikke at finde i mit lokalområde.

Anyways, der er jo ikke andet for at jeg må ud og prøve.

GB har jo den der ZA486 stående i skammekrogen Cool

og så skal jeg ud og prøve den T & T og så må vi se........

Tak for snakken

Jan

10-06-2010 22:42
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #10
Hej Jan

Hvad endte du med?

Jeg har selv for nyligt købt en ZXL 490-4, som jeg for første gang igår fik mulighed for at teste. Jeg var på firmaudflugt til Purhus P&T og fiskede ca. 4 timer med stangen med en Opti Stream line i #4. Jeg fiskede både tørt og vådt med et pink juletræ str. 8 som det største.

Efter min mening er den på ingen måde slatten, snarere tværtimod. Den reagerer kvikt, har masser af kræfter, men arbejder selvfølgeligt noget dybere end f.eks XP eller Z-axis. En meget behagelig stang at gå at kaste med i flere timer.

...og så vejer den jo næsten ingenting sammen med et SAGE 3200 Smile

Jeg gad godt at prøve den i 486 eller 480 for at se om den kortere længde har den store betydning og så kunne det egentlig være fedt, hvis de lavede den i en 691 version. Den kunne rent faktisk være ganske hyggelig at gå med ved kysten Smile

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
16-06-2010 13:05
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #11
(16-06-2010 13:05)Nikolai Kaad Skrev:  Hej Jan

Hvad endte du med?

Jeg har selv for nyligt købt en ZXL 490-4, som jeg for første gang igår fik mulighed for at teste. Jeg var på firmaudflugt til Purhus P&T og fiskede ca. 4 timer med stangen med en Opti Stream line i #4. Jeg fiskede både tørt og vådt med et pink juletræ str. 8 som det største.

Efter min mening er den på ingen måde slatten, snarere tværtimod. Den reagerer kvikt, har masser af kræfter, men arbejder selvfølgeligt noget dybere end f.eks XP eller Z-axis. En meget behagelig stang at gå at kaste med i flere timer.

...og så vejer den jo næsten ingenting sammen med et SAGE 3200 Smile

Jeg gad godt at prøve den i 486 eller 480 for at se om den kortere længde har den store betydning og så kunne det egentlig være fedt, hvis de lavede den i en 691 version. Den kunne rent faktisk være ganske hyggelig at gå med ved kysten Smile

Mvh

Nikolai

Hej Nikolai

Jeg endte med én z-axis 486. Den er simpelthen en fornøjelse af fiske/kaste med. Jeg prøvede den iøvrigt mod en ZXL 490 Wink

Sådan er det jo med smag og behag.

Venligst

Jan

(Denne besked var sidst ændret: 16-06-2010 af 20:41 Jan Fensten.)
16-06-2010 18:20
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #12
Tillykke med stangen - er slet ikke misundelig Wink

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
16-06-2010 20:34